Minister vil sende drenge på turboforløb

UDSPIL: Alt for mange drenge sakker fagligt bagud i skolen, og nu bebuder undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) et nyt udspil, der skal sende drenge over hele landet på intensive turboforløb for at få indhentet det forsømte.

Med et nyt udspil vil undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) forbedre indsatsen for at hjælpe folkeskolens mange læringstrætte drenge op på et alderssvarende fagligt niveau.

Udspillet, der fremsættes til efteråret, skal sikre, at kommuner over hele landet i højere grad investerer i de fagligt svageste elever ved at sende dem på særlige intensive turboforløb eller lynkurser, hvor de over nogle uger arbejder intenst med faglige værktøjer og samtidig fokuserer på sociale og personlige kompetencer.

Meldingen fra den nye undervisningsminister kommer i kølvandet på offentliggørelsen af nye tal for den omstridte inklusion i folkeskolen. Med en samlet inklusionsprocent på 95,2 nærmer folkeskolen sig – godt nok langsommere end planlagt – politikernes målsætning om, at andelen af elever inkluderet i den almindelige undervisning skal øges til 96 pct.

Drengene halter bagefter
Men samtidig fremgår det af tallene, at der er stor forskel på drenge og pigers deltagelse i den almindelige undervisning.

Ifølge nye tal fra Danmarks Statistik og Undervisningsministeriet er generelt færre drenge end piger inkluderet i den almindelige undervisning. I 2014/15 er 93,3 pct. af drengene i den almindelige undervisning – mens tallet for pigernes vedkommende er 97,3 pct.

”Der er kæmpestor forskel på kønnene. Vi har en drenge-problematik, og den er vi simpelthen nødt til at tage hånd om, så vi sørger for, at færre drenge end i dag bliver læringstrætte,” siger undervisningsminister Ellen Trane Nørby til Altinget.

Samarbejde med fonde
Derfor bebuder hun til efteråret et udspil med fokus på en landsdækkende øget indsats med turboforløb til fagligt svage elever - som bl.a. Løkke-fonden har haft stor succes med i samarbejde med flere kommuner. Udspillets form vil hun endnu ikke konkretisere. Først skal temaet drøftes med KL, ligesom der skal samles op på de erfaringer, som bl.a. Odense Kommune og Københavns kommuner samt Egmont-Fonden, Bikubenfonden og Løkke-fonden har gjort sig med turboforløb.

”Det er for tidligt at sige, hvilket slags udspil der bliver tale om. Men der ligger i det, at mange flere kommuner – i et samarbejde med ministeriet - skal iværksætte denne slags forløb,” siger Ellen Trane Nørby.

Op på alderssvarende niveau
”Vi kan i høj grad bruge de erfaringer, der allerede ligger. Vi skal altså ikke til at opfinde den dybe tallerken igen. For det duer altså ikke, at når man finder ud af, at man vil være tømrer eller elektriker, så finder man pludselig ud af, at man ikke har de basale færdigheder. Der skal sættes ind meget tidligere, så vi får dem op på et alderssvarende niveau,” siger undervisningsministeren.

Og det samme gælder i øvrigt folkeskolens indsats over for de ordblinde elever, understreger hun.

”I sommerens løb har vi hørt, hvordan mange skoler først opdager elevers ordblindhed i 8. eller 9. klasse. Det er jo alt for sent. Her vil vi sætte ind med en ordblindetest fra 3. klasse, så vi finder ud af det i tide, når det ikke alene handler om indlæringsproblemer,” siger Ellen Trane Nørby. 

Forrige artikel Eksperter i tvivl om inklusion Eksperter i tvivl om inklusion Næste artikel Erhvervsskoler vil forebygge frafald Erhvervsskoler vil forebygge frafald
  • Anmeld

    BO

    Det har drenge altid gjort men det indhentes

    Med al respekt for Trane Nørby og hendes intentioner her, så har drenge altid været senere modne end piger, de har brug for mere råderum, til deres krudt i bagen osv, især i de første år. Så indhenter de pigerne. Anne Knudsen Hjerneforsker ved meget om dette. Søg forskning på området og om pres hjælper,?? Min er faring ennem mange år på området siger nej. De skal have lov at udvikles i eget tempo men understøttes undervejs på de svagheder, der måtte opstå.

  • Anmeld

    Jakob Thulesen Dahl

    Der findes ikke kvik-fix

    Det er vel også et spørgsmål om hele ideen med, at der er noget der skal "fixes" - noget disse drenge mangler, noget der lige kan klares med et målrettet brush-up. Ingen tvivl om at drengene vil få en fantastisk oplevelse og ingen tvivl om at sådanne oplevelser kan gøre en masse godt for de der er med - men der er sikkert en række andre grunde til at disse drenge (og hvad med de tilsvarende piger??) har haft nogle udfordringer i deres skoletid. Det er nok alligevel bedst at fokusere på de lange træk.

  • Anmeld

    BO

    Drengebørn

    Drenge har altid noget de skal opdage, ordne fixe. De kan sidde og glo på myrer i timevis, det gør piger ikke og jeg tror,ved, med mine mange års erfaring inden for undervisningssektoren, at børn udvikles i eget temp. Det er vigtig at have fokus, hvor mistrivsel opstår eller andet, der ikke er normalt, men ellers ro på. Børn er små unikke skabninger som skal lære og lege og lære igen. Sørg for gode pædagoer, gode resurser, gode skoler og børnehaver, ungdomsuddannelser, så klare børn, drenge, selv resten.

  • Anmeld

    Rita Nielsen

    RESPEKT OG EMPATI

    HVOR ER RESPEKTEN FOR DET ENKELTE INDIVID I HENDES UDSPIL ?

    Det tromlende kvindemenneske har INGEN EMPATI skabt i livet.


  • Anmeld

    Niels Christoffersen

    Drenge halter ikke efter pigerne alle steder

    Ser man på PISA resultaterne, så klarer drengene sig bedre end pigerne i både matematik og naturfag.
    PISA 2012.
    I matematik er forskellen på 14 point i drengenes favør og i naturfag er forskellen 10 point også i drengenes favør. I læsning er forskellen på 31 point i pigernes favør.

  • Anmeld

    Peter

    Drenge og skolen.

    Jeg ved virkelig ikke, hvorfor vores nyvalgte politikere, altid eller mange gange vil opfinde den (dybe tallerken igen).
    Jeg ved af egen erfaring, at når drenge kommer i puberteten tænker de ikke på skolen. Men når de får tid og et lille los i bagen. Så vil de sætte turbo på i ottende, niende klasse. Der skal selvfølgelig være en opmærksom lærer, som kender "drengen".