Ny KORA-forskning: EUD-reform er ikke slået igennem

EUD: KORA har for første gang undersøgt grundforløbene efter 2015-reformen af erhvervsuddannelserne. Grundforløb 2 beskrives som ”presset”, ligesom det nye voksenspor volder problemer.

Lærerne frygter blandt andet, at de må gå på kompromis med niveauerne og at flere elever vil dumpe, skriver ny KORA-rapport om erhvervsuddannelsernes grundforløb 2. 
Lærerne frygter blandt andet, at de må gå på kompromis med niveauerne og at flere elever vil dumpe, skriver ny KORA-rapport om erhvervsuddannelsernes grundforløb 2. Foto: Colourbox
Tyson W. Lyall
Fakta
Om reformen og rapporten:

Alle Folketingets partier, på nær Enhedslisten, blev i februar 2014 enige om en reform af erhvervsuddannelserne. 

Reformen trådte i kraft i august 2015 og betyder blandt andet:

  • indførelse af adgangskrav, så elever skal have mindst 02 i hhv. dansk og matematik.
  • nedlæggelse af 12 erhvervsfaglige fællesindgange til fordel for fire hovedområder.
  • deling af grundforløbet i to. Det ene på i alt 40 uger for unge, der kommer fra 9. eller 10. klasse i op til et år efter afsluttet skolegang. Det andet for elever, som begynder direkte på grundforløbets anden del på 20 uger.
  • etablering af ny erhvervsuddannelse for voksne (EUV).
  • etablering af en erhvervsrettet 10. klasse (EUD10).

I den nye rapport har KORA har sammen med Danmarks Evalueringsinstitut EVA lavet den første status over grundforløbene efter reformen.   

Rapporten giver ifølge forfatterne ”en status på implementering og resultater af reformen og de indsatsområder, der er centrale for grundforløbet”.   

Resultaterne bygger på spørgeskemaundersøgelser med ”et repræsentativt udsnit af ledere, lærere og elever på erhvervsuddannelsernes grundforløb, casebesøg på seks udvalgte skoler, registerdata fra Danmarks Statistik og Styrelsen for It og Læring (STIL)”.

Den aktuelle udgivelse er en del af et samlet forskningsprojekt, som løber frem til 2020. Undersøgelsen er finansieret af Undervisningsministeriet.

Kilde: KORA, Altinget og Undervisningsministeriet

”Det er svært at sikre, at alle elever når de faglige niveauer, der kræves på det korte forløb.”

76 procent af erhvervsskolelederne mener ifølge en ny KORA-rapport, at grundforløb 2 (GF2), som blev indført med EUD-reformen fra 2015 er en svær størrelse at håndtere.

Forløbet, hvor studerende over 25 år blandt andet kan nøjes med et grundforløb på 20 uger før hovedforløbet, betegnes af lærere og ledere som ”et presset forløb”.

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00