Gå til
tilmelding

Masterclass i adfærdsforandring 2021

Operate, Altinget og Mandag Morgen

Adfærdsforandring i praksis

I foråret 2021 lancerer Altinget, Mandag Morgen og Operate en ny udgave af vores succesfulde masterclass i Adfærdsforandring.

Program og datoer for efteråret 2021 findes her

Adfærdsforandring tilbyder et helt nyt sæt af værktøjer, uanset om dit mål er at ændre adfærd hos borgere, virksomheder eller medarbejdere i din egen organisation. Flere og flere ministerier, styrelser, kommuner og organisationer får øjnene op for potentialet. Men hvordan tager man skridtet fra ide til praksis?

Med forløbet får du både masser af indsigter fra adfærdsforskningen og metoder til at arbejde med at ”nudge” en anden adfærd frem gennem adfærdsdesign.

  • Du stifter bekendtskab med mange konkrete eksempler fra både offentlige organisationer og virksomheder.

  • Du arbejder med din egen case igennem forløbet og får masser af sparring.

  • Du får værktøjer med hjem, som du kan bruge i dagligdagen også efter forløbet.

Læringsmål
Undervisningsforløbet er praktisk orienteret og sætter dit arbejde med adfærdsprojekter i fokus. Vi giver dig værktøjerne til at sætte mål, definere succeskriterier og gennemføre adfærdsprojekter, der gør en forskel. Du lærer at designe, lede og gennemføre et adfærdsprojekt fra A-Z.

Er du beslutningstager i en offentlig organisation? Så er dette din mulighed for at opruste jeres kapacitet og bringe adfærdsforandring ind i værktøjskassen.

Er du ansvarlig for konkrete borger- og virksomhedsrettede projekter fx i et ministerium eller en styrelse? Så er dette din mulighed for at klæde dig selv på til at udvikle, lede og kvalitetssikre projekter med adfærdsforandring.

6 moduler

29995 kr., ekskl. moms

Opstart 18. maj 2021 kl. 10:00

København

Har du nogle spørgsmål?

Hvis du er i tvivl om noget, så tøv ikke med at ringe mig op eller sende en mail.

Kontakt Magnus Vind Lorenz, souschef for arena, altinget danmark, altinget sverige og mandag morgen, Arena

+4560407682

Vi tilbyder en uddannelse, der gør dig i stand til følgende:


1. Identificere adfærdsudfordringer og bruge adfærdsforandring som løsning ved hjælp af de ni adfærdsdrivere

2. Scope, designe og lede et adfærdsprojekt fra start til slut med inddragelse af de rigtige specialistkompetencer

3. Kvalitetssikre adfærdsprojekter herunder udvikle og gennemføre effektmåling og evaluering

Figur: De 9 adfærdsdrivere

Operates adfærdsmodel

Alle undervisningsgange vil tage afsæt i og relatere til en samlet model for at forstå og forandre adfærd. Modellen er udviklet af Operate A/S og brugt i en lang række adfærdsprojekter. Du kan læse en kort beskrivelse af de individuelle undervisningsgange nedenfor. Hvis du vil læse en mere uddybende beskrivelse, kan du klikke på modulbeskrivelsen i linket nedenfor.

Modulbeskrivelse: Adfærdsforandring i praksis

Det får du ud af uddannelsen


En kombination af forskningsbaserede indsigter og praktiske cases, der gør dig i stand til at identificere adfærdsudfordringer og tage stilling til, hvordan adfærdsforandring kan bringes i spil som løsning.

Værktøjer til at skabe og lede projekter, der kan flytte adfærd. Vi uddanner dig ikke til adfærdsdesigner, fordi vi mener adfærdsforandring kræver en kombination af stærke fagligheder. Derimod klæder vi dig på til at skabe et adfærdsprojekt fra bunden og lede det sikkert i mål.

Din egen case i form af et eksekveringsklart projekt. Du skaber dit eget adfærdsprojekt med udgangspunkt i en aktuel udfordring fra din organisation, og får sparring undervejs fra kursusleder, deltagere og eksperter.

Undervisning

Undervisningsforløbet består af seks moduler. Hvert modul varer 6 timer fra kl. 10 til 16. På kurset vil du møde en gennemgående kursusleder og en lang række gæsteundervisere fra både forskningsverdenen og praksis. Bemærk venligst, at indhold og datoer for undervisningsforløbet kan variere. Vi sørger naturligvis for at opdatere beskrivelserne løbende.

Moduler

Kostvaner, trafiksikkerhed, arbejdsmiljø, ressourceforbrug. Mange af tidens største politiske problemer hænger sammen med adfærden hos borgere og virksomheder.

Dette første modul drejer sig om at give en grundig indføring i de forskellige tankegange inden for adfærdsforandring, der bygger på en række forskellige videnskaber fra antropologi, til psykologi og adfærdsøkonomi. Vi får et 360-graders indblik i, hvor bredt et fagligt og praktisk spektrum adfærdstilgangen kan anvendes indenfor.

Gæster: Alexander Sebald (Københavns Universitet)

Alexander er lektor på Økonomisk Institut ved Københavns Universitet og co-director for Centre for Experimental Economics. Han vil tage os gennem de grundlæggende tankegange i feltet særligt med afsæt i Daniel Kahnemans forskning.

I andet modul går vi i dybden med, hvordan vi lærer af det, der virker, og det, der ikke virker. Vi dykker ned i nogle af de vigtigste cases, der har løst problemer inden for opsparing til pension, mobilitet, sundhed, beredskab og arbejdsmiljø, og analyserer, hvilke adfærdsdrivere der har været styrende for indsatserne og hvorfor netop disse har haft positiv effekt. Vi arbejder med udfordringen i at tage de gode elementer fra succesfulde udenlandske adfærdsprojekter og implementere i en lokal, dansk kontekst.

Gæster: Thor Ridderhaugen (Metroselskabet / Letbanen) 

Thor er adfærdsdesigner hos Metroselskabet og Letbanen. Her arbejder han med at forstå brugernes adfærd og udvikle adfærdsinterventioner for at optimere passagerflowet. Thor vil fortælle om, hvordan metroen arbejder med at optimere flowet gennem fysiske og informationsrettede adfærdsinterventioner.

Hvad indebærer det at udvikle et adfærdsprojekt? Det kan vi svare på efter dette modul. På baggrund af viden fra den indledende fase snævrer vi nu feltet ind og fokuserer på de vigtigste elementer, som adfærdsstrategien skal indeholde. Dernæst begynder vi på udvikling af indsatsen, der består af lige dele kreativ tænkning, læring fra hvad andre har gjort, og løbende udvikling og test af prototyper. Vi får også konkrete greb og smutveje, som kan få projektet hurtigt i mål med succes.

Vi stiller samtidig skarpt på de digitale platforme og får en masse konkrete input til, hvordan et godt adfærdsdesign kan se ud på digitale platforme og i form af et spildesign (”gamification”).

Gæster: Randi Hovmann (Nodes), Andreas Mogensen (Venzo), Kristoffer Milling (Operate)

Randi er dilivery Director i Nodes og specialist i digital adfærd. Randi er særligt optaget af et optimere digitale flows, så organisationer lykkes med at skabe den ønskede adfærd på deres hjemmesider og andre platforme. Randi er også optaget af de mørke mønstre på nettet og optræder jævnligt som ekspert indenfor området.

Andreas er konsulent hos Venzo og arbejdet med adfærdsforandring hos en række virksomheder. På modulet vil han sætte fokus på hvordan adfærdsdesign og forandringsledelse spiller sammen, særligt fra et virksomhedsperspektiv. Andreas kommer med eksempler fra f.eks. Novo Nordisk og Rambøll og inddrager nogle lavpraktiske eksempler på, hvordan et maildesign kan øge responsraten og brugerinvolveringen. På dagen vil han Introducere til EAST, der er et rammeværktøj der kan benyttes som en enkel metode til at designe beslutningsmiljøer.

Kristoffer er analyse- og kommunikationsrådgiver i Operate, hvor han særligt arbejder med at skabe brugerindsigt og kortlægge brugerrejser. Kristoffer vil tage os igennem processen med at skabe et analysedesign, der kortlægger adfærdsdrivere og brugerrejser, så vi får et solidt afsæt for adfærdsstrategien.

Figur: Double Diamond model

Med udgangspunkt i Operates Double Diamond-model bliver du guidet gennem dit adfærdsforandringsprojekt fra idé og indsigt, til eksekvering og evaluering.

I dette modul er fokus på at sikre, at vores adfærdsløsning har effekt. Vi ser på de foreløbige erfaringer med at arbejde med prototyper og brugerfeedback. Vi ser på, hvordan vi gennem løbende test bliver klogere på, om adfærdsstrategien og løsningerne er de rette, eller om der skal foretages justeringer. På den måde får vi løbende indsigt i, hvordan målgruppen reagerer på adfærdsdesignet, og når indsatsen til sidst skal implementeres og skaleres, er den blevet udviklet og valideret i praksis.

I dette modul dækker vi også effektmåling og evaluering. Hvilke metoder for effektmåling er det muligt at anvende, så vi sikrer et konkret billede af effekten? Hvad er de praktiske muligheder for at måle effekten på kort og langt sigt, og hvad er alternativerne til et randomiseret forsøg?

Vi vender samtidig blikket imod adfærdsforandringer internt i organisationer og ser på adfærdspåvirkning i mødet mellem mennesker og gennem ledelse og de greb, som ligger i motivering og påvirkning af de involverede i forandringsprojekter.

Gæster: Lasse Dam Valentin (Operate), Andreas Maaløe Jespersen (Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen)

Lasse er senior analyse- og kommunikationsrådgiver i Operate og ansvarlig for design af analyse- og evalueringsmetoder i projekter for en lang række offentlige og private kunder. Lasse er samtidig ekstern lektor i analysestrategi og metode på Copenhagen Business School.

Andreas er specialist i forbrugeradfærd i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og ph.d. fra Roskilde Universitet. Andreas præsenterer projekter om forbrugeradfærd med de valgte adfærdsgreb og de effekter, som er opnået og dokumenteret gennem hans egen forskning.

Det næstsidste modul indeholder fordybelse og selvstudier. På baggrund af arbejdet i de tidligere moduler dykker vi ned i arbejdet med adfærdsudfordringer fra vores egne organisationer. Hver især definerer og designer vi et adfærdsprojekt, som giver mulighed for at anvende værktøjerne i praksis.

Som deltager definerer du en konkret adfærdsudfordring og på baggrund af Operates adfærdsmodel kortlægger du de adfærdsdrivere, der skaber barrierer men også muligheder for at komme i mål med den konkrete adfærdsforandring. Du planlægger hvilke metoder, det vil være relevant at anvende til at udforske feltet og hvem i din organisation, der skal bidrage til projektet. Du opstiller et koncept for effektmåling og designer processen fra start til slut, så du efter det sidste modul er klar til at trykke på knappen og lede dit eget adfærdsprojekt.

Vi guider dig i dine selvstudier og giver dig en template med researchspørgsmål, som du skal udfylde i dine studier. Du søger input fx i din egen organisation eller ved at foretage dine egne researchstudier online eller i litteraturen, hvor spændende cases kan hjælpe til at inspirere dig i dit eget projekt.

I det afsluttende modul fokuserer vi på dit eget konkrete projekt, for nu er det tid til at sætte prikken over i’et.

Du bruger alt, hvad du har lært i de foregående fem moduler, og sammen med de andre deltagere får du mulighed for at sparre og lære af deres idéer og konkrete elementer i deres projekter. Du gennemgår dit eget projekt, får konstruktiv kritik og gode idéer med på vejen, og du giver feedback på de andres gode projekter.

Vi vender samtidig blikket fremad og taler om potentialer og udfordringer for fremtidens arbejde med adfærdsforandringer. Det gør vi gennem en paneldebat, hvor vi både får perspektiver fra Finansministeriet, forskningsverdenen og adfærdskonsulenten.

Nu har du gennemført Operate og Altingets MasterClass i adfærdsforandring og er klar til at designe og lede dine egne skarpe adfærdsforandrende projekter og skabe værdi i din egen organisation.

Gæster: Per Rystrøm (Operate), Andreas Lieberoth (Aarhus Universitet) Alexander Sebald (Købnehavns Universitet)

Per er direktør i Operate. Han har mere end tyve års erfaring med at rådgive centrale politiske aktører og udvikling af adfærdsforandrende kampagner. Per vil tale om, hvordan adfærdsindsigter kan anvendes i policyudvikling.

Andreas er adjunkt på DPU, Aarhus Universitet, og medredaktør på antologien Adfærdsdesign. Andreas arbejder blandt andet med ”gamification” og vil tale om, hvordan man kan bruge spilmekanikker til at påvirke adfærd. 

Derudover får vi igen besøg af Alexander, som er lektor på Økonomisk Institut ved Københavns Universitet og co-director for Centre for Experimental Economics.

Praktisk information

Ny Masterclass i efteråret 2021

Datoer: 

18. Maj 2021

25. Maj 2021

1. Juni 2021

8. Juni 2021

15. Juni 2021 (gruppearbejde)

24. Juni 2021

Sted: Operate, Jesper Brochmands Gade 10, 2200 København N.

Pris: 29.995 kr. ex. moms

Fast underviser: Torben Clausen, direktør, Insight & Activation, Operate A/S 

Med forbehold for ændringer

6 moduler

29995 kr., ekskl. moms

Opstart 18. maj 2021 kl. 10:00

København

For spørgsmål vedrørende kurset eller personlig vejledning, kontakt mig.

Magnus Vind Lorenz, souschef for arena, altinget danmark, altinget sverige og mandag morgen, Arena

magnus@altinget.dk


+4560407682

Udfyld kontaktformularen for at blive kontaktet af os og høre mere om dine muligheder for deltagelse

Faktureringsadresse

Udfyld hvis faktureringsadressen er en anden



Accepter betingelser