Gå til
tilmelding

Taleskrivning som strategisk værktøj

Altinget & Mandag Morgen

Taler er en vigtig kommunikationskanal i mange organisationer. Ledere, politisk valgte og talspersoner kan gennem talerne give organisationen troværdighed og personlighed. Velskrevne taler kan give værdifulde bidrag til organisationens pressearbejde og sociale medier. Og den stærke tale skaber engagement blandt medlemmer, vælgere, kunder og interessenter på en måde, som ingen anden kommunikationskanal formår.


På kurset Taleskrivning som strategisk værktøj bliver du bedre til at skrive taler, der virker og understøtter strategien i organisationen. Du bliver trænet i at lægge en strategi for talen, finde de rigtige argumenter, strukturere dine budskaber og skrive i et mundtligt sprog, der skaber opbakning. Kort sagt får du en række praktiske og strategiske værktøjer, der dækker alle dele af processen med at skrive taler fra start til slut.

 

Dit udbytte:

  • Konkrete værktøjer til at udnytte de mange kommunikationsstrategiske muligheder, som taler giver, både internt og eksternt.
  • En komplet gennemgang af taleskrivningsprocessen fra A-Z og masser af praktisk øvelse i at bruge værktøjerne.
  • Taleskrivningskompetencer, der løfter dine taler, så de spiller bedre sammen med pressearbejde og sociale medier.

3 moduler

Opstart 14. november 2022 kl. 10:00

Ny Kongensgade 10, 1472 København

Vil du høre mere?

Lad os tage en uforpligtende snak

Noueman Hajjami

Leder af forretningsudvikling

Kontakt Noueman Hajjami

+4530734965

Jeg kontakter dig på hverdage mellem 9-16

Underviser

 

Mads Tanghøje
Mads har arbejdet professionelt med politisk retorik, ledelseskommunikation og taleskrivning de seneste 12 år. Han er tidligere presse- og kommunikationschef på Christiansborg og har også her anvendt taleskrivning som strategisk værktøj. Desuden har han skrevet taler for en række politikere blandt andre Johanne Schmidt-Nielsen og har mere end 100 borgmestertaler på cv’et som taleskriver på Københavns Rådhus. Mads har en kandidatgrad i retorik og er censor i faget.

Moduler

På dag 1 får du værktøjer til at analysere kommunikationssituationen, forstå dine modtagere og tilpasse talen til afsenderen. Vi arbejder blandt andet med værktøjet ’den retoriske balance’, som hjælper dig til at vurdere dine talers styrker og svagheder i situation og give dem mest mulig gennemslagskraft.

Du bliver i stand til at lave en strategi for talen med en klar formulering af talens formål,  hensigtsmæssige succeskriterier og en plan for skriveprocessen. Vi går i dybden med, hvad du skal være særligt opmærksom på ved modtageren, og hvilken rolle opfattelsen af taleren og organisationen spiller for talestrategien. Og så bliver du bedre til at skrive taler, der understøtter kommunikationsstrategien i organisationen og spiller sammen med presse og sociale medier.

 

På dag 2 får du værktøjer til at arbejde med afsenderprofil og troværdighed i talen, så du bedst muligt kan få talerens personlighed ud over rampen. Vi arbejder med, hvordan du aktivt kan bruge afsenderens personlighed og profil til at understøtte succeskriterier og overordnet strategi.

Du får også værktøjer til, hvordan du finder de bedste argumenter i talesituationen og skærper dem yderligere. Blandt andet bruger vi et analyseværktøj til at vurdere, hvor godt dine argumenter passer til modtageren. Det hjælper dig til at skabe ’common ground’ med talens publikum, hvilket er essentielt for en succesfuld tale. Vi kommer også ind på typer af argumenter og deres fordele og ulemper.

På dag 3 får vi styr på strukturen, og hvordan du kan give hvert eneste af talens afsnit punch. Vi gennemgår forskellige modeller for, hvordan skelettet i en tale kan se ud, og hvilke opgaver man  som taleskriver har i talens forskellige dele.

Vi arbejder intensivt med sprog, der bliver husket og kan leve videre på andre platforme, så din tale kan bidrage med indhold til SoMe-opslag og pressearbejde. Blandt andet træner vi i at skrive mundtligt og billedskabende. Og vi øver i at skabe rytme i talen og bruge sproglige konstruktioner, der fastholder modtagernes engagementet og giver citatværdige sætninger.

Praktisk information

 Datoer:

  • 14. november - 2022, 10:00-16:00 
  • 23. november - 2022, 10:00-16:00 
  • 28. november - 2022, 10:00-16:00 

3 moduler

14995 kr., ekskl. moms

Opstart 14. november 2022 kl. 10:00

Ny Kongensgade 10, 1472 København

For spørgsmål vedrørende kurset eller personlig vejledning, kontakt mig.

Noueman Hajjami, leder af forretningsudvikling, Arena

noueman@altinget.dk


+4530734965

Udfyld kontaktformularen for at blive kontaktet af os og høre mere om dine muligheder for deltagelse




Accepter betingelser