svarer 
Nick Hækkerup

Retsudvalget spørger justitsministeren, Nick Hækkerup, om politiets muligheder for opklaring ved brug af teledata af den formodede drabssag fra Aalborg vil være anderledes, hvis lovforslagets foreslåede regler om logning i stedet for havde været gældende

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 93, Spørgsmål 84
Vil ministeren redegøre for, om politiets muligheder for opklaring ved brug af teledata af den formodede drabssag fra Aalborg vil være anderledes, hvis lovforslagets foreslåede regler om logning i stedet for havde været gældende?

Svar fra fredag den 18. februar 2022
Henset til at efterforskningen i den konkrete sag fortsat pågår og befinder sig på et tidligt stadie, har Justitsministeriet ikke foretaget en høring af Rigspolitiet. Det er lige nu afgørende, at politi og anklagemyndighed får ro til at gøre deres arbejde.

Helt generelt kan det oplyses, at det er af afgørende betydning for regeringen at sikre, at politiet har de efterforskningsredskaber, der skal til for at kunne bekæmpe kriminalitet og sikre borgernes tryghed, og for at anklagemyndigheden kan strafforfølge tiltalte ved domstolene.

Loggede oplysninger er et effektivt redskab, som sætter retning i politiets efterforskninger og gør det muligt at binde hændelsesforløb sammen, herunder udfinde den mulige gerningsperson, som politiet ikke på anden vis har identificeret.

Med lovforslaget vil der, når der foreligger en alvorlig trussel mod den nationale sikkerhed, som må anses for at være reel og aktuel eller forudsigelig, og hvis Justitsministeriet vurderer, at reglerne ikke vil være af systematisk karakter, kunne iværksættes en ordning med generel og udifferentieret registrering og opbevaring af trafikdata.

Der lægges i den forbindelse op til, at politi og anklagemyndighed med en retskendelse vil kunne få adgang til trafikdata, der er registreret og opbevaret generelt og udifferentieret med henblik på den nationale sikkerhed, til at bekæmpe grov kriminalitet.

Med generel og udifferentieret registrering og opbevaring af trafikdata vil politiet og anklagemyndigheden altså til den grove kriminalitet have et Side 2/3 redskab stort set som det, vi kender i dag. Der henvises i øvrigt til Justitsministeriets besvarelse af 8. februar 2022 af spørgsmål nr. 33 til lovforslaget.

Foreligger der ikke en sådan alvorlig trussel mod den nationale sikkerhed, eller vurderes reglerne at have fået systematisk karakter, vil udbyderne i stedet skulle foretage målrettet registrering og opbevaring af trafikdata vedrørende bestemte områder og personer med forbindelse til grov kriminalitet.

Der vil i så fald alene være registrerings- og opbevaringspligtige (logningspligtige) trafikdata til rådighed vedrørende de områder og personer, der er omfattet af målrettet registrering og opbevaring.

I den situation vil politi og anklagemyndighed efter reglerne om edition og indgreb i meddelelseshemmeligheden med en retskendelse kunne indhente trafik- og lokaliseringsoplysninger, der ikke er registrerings- og opbevaringspligtige (logningspligtige) efter de foreslåede §§ 786 a-786 e i retsplejelovens eller efter pålæg eller regler udstedt i medfør heraf, i det omfang udbyderne måtte ligge inde med sådanne oplysninger af hensyn til fakturering eller fejlretning mv.

I perioder med målrettet registrering og opbevaring af trafikdata vil det på den måde bl.a. være muligt for politiet at indhente trafikdata vedrørende områder, der ikke er omfattet af målrettet geografisk registrering og opbevaring. Udbyderne opbevarer dog efter det oplyste som udgangspunkt kun disse oplysninger i ca. 2 uger fra registreringstidspunktet.

Det bemærkes i forlængelse heraf, at justitsministeren har fremsat et ændringsforslag til det fremsatte lovforslag, jf. bilag 30 til L 93, hvorefter trafik- og lokaliseringsdata, der ikke er registrerings- og opbevaringspligtige (logningspligtige) efter de foreslåede §§ 786 a-786 e i retsplejelovens eller efter pålæg eller regler udstedt i medfør heraf, kun vil kunne udleveres i sager om trusler mod den nationale sikkerhed og grov kriminalitet.

Side 3/
0:000:00