Anprisninger hitter blandt forbrugerne

NYHED: Knap to ud af tre danske forbrugere er glade for udsigten til sundhedsanprisninger på fødevarer.
Et flertal af danskerne har ikke noget imod, at det bliver tilladt at reklamere med produkters sundhedsfremmende virkning.
Et flertal af danskerne har ikke noget imod, at det bliver tilladt at reklamere med produkters sundhedsfremmende virkning.
Niels Th. Dahl

Jeg kan godt forstå, at mange forbrugere gerne vil have informationer om et produkt. Men det er bare også vigtigt med de ’gammeldags’ fødevarer, der har et lavt indhold af fedt og sukker – og de vil jo ikke nødvendigvis få sundhedsanprisninger.

Camilla Udsen
Fødevarepolitisk medarbejder i Forbrugerrådet
Fakta

A&B Analyse har stillet følgende spørgsmål til 956 repræsentativt udvalgte danskere:

Det er netop blevet tilladt at anføre sundhedsmæssige fordele ved bestemte fødevarer på emballagen.

Er det en god idé?

59,6 pct. svarede: "Ja, det er god forbrugeroplysning"

29,2 pct. svarede: "Nej, så vil producenterne tilsætte endnu flere unaturlige stoffer."

Danskerne ser frem til at få sundhedsanprisninger på fødevarerne.

Det viser en dugfrisk meningsmåling, A&B Analyse har lavet for Altinget | Fødevarer. Ifølge målingen mener knap 60 pct. af danskerne således, at sundhedsanprisninger kan være en god forbrugeroplysning, mens kun omkring 30 pct. frygter for, at de vil blive brugt til at tilsætte unaturlige ting til fødevarerne.

Dermed ligger et flertal af danskerne på linje med den EU-forordning om anprisninger, der trådte i kraft i januar, og som i disse måneder er ved at blive implementeret. EU-forordningen giver mulighed for, at man kan mærke fødevarer som særligt sunde, hvis det kan dokumenteres, at de opfylder en sund ernæringsprofil, og hvis den bliver optaget på en særlig positivliste i den europæiske fødevaresikkerhedsautoritet EFSA.

0:000:00