Artikel 16 indeholder samme beskyttelse af forbrugerne

12/10-05: Artikel 16 indeholder den samme beskyttelse af forbrugerne mod vildledning som § 19 i fødevareloven. Der forventes således ikke en ændring af praksis omkring vildledende markedsføring af fødevarer.
Dokumentation
Spørger: Poul Henrik Hedeboe (SF)

Spørgsmål S 62: Kan ministeren oplyse, om artikel 16 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 178/2002/EF vil betyde nogen ændring i forhold til den gældende praksis omkring vildledende markedsføring af fødevarer, som det fremgår af vejledning nr. 9605 af 18. december 2002 om forbudet mod vildledende mærkning og markedsføring af fødevarer eller andre ændringer af gældende praksis?

Svar fra ministeren: Siden 1. januar 2005, hvor visse dele af fødevareforordningen (178/2002/EF) har skullet anvendes, har den grundlæggende bestemmelse om beskyttelse af forbrugerne mod vildledning, været forordningens artikel 16. Artikel 16 har dermed afløst § 19, stk. 1, i den gældende fødevarelov. Da Artikel 16 alene dækker vildledning overfor forbrugeren, dvs. i detailleddet, suppleres bestemmelsen af § 14 i den nye fødevarelov (lov nr. 526 af 24. juni 2005 om fødevarer (jf. L 145, 2004-05, 2. samling)), der forbyder vildledning i alle tidligere handelsled.

Som jeg oplyste i mit svar af 11. maj 2005 på spørgsmål 3, ad L 145, stillet af Folketingets udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri vurderes det, at artikel 16 indeholder den samme beskyttelse af forbrugerne mod vildledning som § 19 i fødevareloven. Der forventes således ikke en ændring af praksis omkring vildledende markedsføring af fødevarer.


Altinget logoFødevarer
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget fødevarer kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00