Danskerne skeptiske over for GDA-mærket

GDA: Ny meningsmåling viser, at der er stor skepsis og uvidenhed om GDA-mærket blandt danske forbrugere. Dansk Industri er uenig.
GDA-mærket kritiseres bl.a. for at angive portionsstørrelser, hvilket kan være vildledende.
GDA-mærket kritiseres bl.a. for at angive portionsstørrelser, hvilket kan være vildledende.
Lars Beck

Der er skrevet meget om forbrugermærket GDA, der sidder på fødevarer i Danmark, og skal fortælle forbrugeren om varens indhold af bl.a. fedt, kalorier og sukker.

En meningsmåling foretaget af A&B Analyse for Altinget.dk viser, at danskerne i høj grad mener, at mærket er vildledende.

Ifølge målingen deles opfattelsen af 61,1 pct., mens kun 6,9 pct. mener det modsatte. Det betyder også, at 32 pct. er uafklarede om det signal, som GDA-mærket giver forbrugerne.

DI uenig i undersøgelsens resultat
Fra Dansk Industris fødevareafdeling er der skepsis over for resultatet af målingen.

Jeg tror at undersøgelsen viser, at de danske forbrugere har kunnet gennemskue, at der er et problem, når man baserer en mærkning på portionsstørrelser og gennemsnitlige referenceindtag.

Camilla Udsen
Fødevarepolitisk medarbejder, Forbrugerrådet

"Der er masser af andre undersøgelser, der viser, at forbrugerne godt kan forstå GDA-mærket. Naturligvis gør det indtryk, hvis folk synes det er vildledende, men svarene afhænger jo også af, hvordan respondenterne er blevet introduceret til GDA-mærket," siger chefkonsulent Tanja Buch-Weeke.

Meningsmålingen er også modstridende med en international undersøgelse, der har vist, at forbrugerne godt kan finde ud af at tolke GDA-mærket, hvis kritik i høj grad hænger sammen med, at der angives portionsopdelte tal og ikke tal der svarer til hele varens indhold.

Men hos Forbrugerrådet kommer undersøgelsens resultat ikke som en overraskelse:

"Vi mener også helt klart, at GDA-mærket er vildledende. Jeg tror, at undersøgelsen viser, at de danske forbrugere har kunnet gennemskue, at der er et problem, når man baserer en mærkning på portionsstørrelser og gennemsnitlige referenceindtag," siger fødevarepolitisk medarbejder Camilla Udsen.

Den store andel, der svarer "ved ikke", kommer heller ikke bag på Camilla Udsen.

"Jeg tror, der er rigtigt mange forbrugere, der ikke har lagt mærke til mærket endnu, da det ikke er så udbredt. Eller også har de ikke hørt debatten."

Tanja Buch-Weeke mener dog, at meningsmålingen ikke skal tillægges større betydning, og påpeger, at en anden undersøgelse er bedre dækkende for forståelsen af GDA-mærket:

"Derimod har Aarhus Universitet stået for en meget tilbundsgående undersøgelse i en række EU-medlemslande, hvor forbrugerne er blevet spurgt om fødevaremærker, mens de står i indkøbssituationen ude i butikkerne. En sådan undersøgelse tillægger vi langt større validitet. Undersøgelsen viser, at de fleste forbrugere kan bruge GDA til at vælge det produkt, der er bedst for dem," siger hun.

Undersøgelserne usammenlignlige
At den internationale undersøgelse giver et mere retvisende billede, er Camilla Udsen dog ikke enig i:

"Jeg mener slet ikke, at man kan sammenligne to så forskellige undersøgelser direkte. Undersøgelsen fra Aarhus Universitet har slet ikke beskæftiget sig med vildledningsaspektet. Der er dog ingen tvivl om, at der har været mere offentlig information og debat om GDA i Danmark end i de øvrige EU-lande. Derfor mener jeg, at den nye analyse afspejler, at de danske forbrugere generelt er mere velinformerede om faldgruberne ved GDA, end forbrugerne er i de øvrige EU-lande," siger hun.

Dokumentation

Spørgsmål i meningsmålingen fra A&B Analyse:

Det såkaldte GDA-mærke til fødevarer er blevet beskyldt for at være vildledende, fordi det viser næringsindhold pr. portion i stedet for pr. 100 gram. Er du enig eller uenig i den kritik af GDA-mærket?

 Enig. GDA-mærket er vildledende 61,1 %
 Uenig. GDA-mærket er ikke vildledende 6,9 %
 Ved ikke
 32,0 %

 


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Camilla Udsen

Projektchef, fødevarer, Forbrugerrådet Tænk
cand.techn.al. (Den Kongelige Veterinær- og Landbohøjskole 1998), ph.d. (DTU 2001)

Tanja Buch-Weeke

Head of EU External Affairs, PepsiCo
cand.jur. (Københavns Uni. 1997), advokat (2012)

0:000:00