DI beskyldes for at fordreje GDA-tal

GDA: Fronterne er trukket hårdt op i sagen om det omstridte GDA-mærke, og www.stopGDA.eu-kampagnen forsøger nu at skyde centralt DI-argument ned ved at så tvivl om dets lødighed.
GDA-mærket var omdrejningspunktet ved stor høring på Christiansborg i sidste uge. De stridende parter diskuterer nu lødigheden i en DI-undersøgelse om forbrugernes forståelse af mærket.
GDA-mærket var omdrejningspunktet ved stor høring på Christiansborg i sidste uge. De stridende parter diskuterer nu lødigheden i en DI-undersøgelse om forbrugernes forståelse af mærket.
Ida Skytte

Vi mener, at undersøgelsen giver sig ud for at kunne mere, end den kan.

Susanne Kofoed
Chefkonsulent, Landbrugsraadet - på vegne af www.stopGDA.eu

Godt nok har GDA-debatten fyldt mindre i medierne den seneste tid. Men hos de involverede parter kører striden om fødevareindustriens mærke stadig for fuld blus.

Senest har sammenslutningen af GDA-modstandere i www.stopgda.eu op til en Christiansborghøring i torsdags fået lavet en selvstændig undersøgelse af en undersøgelse fra DI Fødevarer om forbrugernes forståelse af fødevaremærket.

Og med den nye undersøgelse, som Aion Aps har foretaget, i hånden konkluderer kampagnen, at DI strammer sine konklusioner - nemlig at forbrugerne forstår mærket.

Dokumentation

Uddrag fra undersøgelsen af DI's undersøgelse:

"Ser man nærmere på DI's undersøgelse af danskernes kendskab og holdninger til
GDA, gennemført af You Gov Zapera i marts 2009, er det slående, at undersøgelsen
på centrale områder er præget af den samme type problemer, som GDA-mærket
generelt kritiseres for. Som helhed er undersøgelsen kendetegnet ved en række
problematiske generaliseringer af danskernes kendskab og tiltro til GDA og et fravær af spørgsmål, som belyser de centrale kritikpunkter, der har været rejst omkring det. Dermed bidrager undersøgelsen kun i begrænset omfang til at belyse, hvordan danskerne kender til og vurderer GDA."

Og:

"Forbrugerne forstår GDA" (DI Business nr. 11, 23. marts 2009) er ikke umiddelbart
en rimelig konklusion på baggrund af nærværende undersøgelse. I bedste fald siger
undersøgelsen, at danskerne kan lære kategorierne i mærkningen at kende (fedt,
sukker, salt..), f.eks. gennem deltagelse i undersøgelser/tests om emnet. Men
undersøgelsen siger ikke noget fyldestgørende om danskernes aktuelle holdning til
GDA-mærkningen, og den siger ingenting om, hvordan danskerne vil anvende GDAmærkningen i den konkrete indkøbssituation.


0:000:00