Erhvervet presser på for biobrændstof

EU: Grupper i det danske og det europæiske erhvervsliv står samlet i kampen for 2.-generations-biobrændstoffer i transportsektoren. Lidegaard lover at lægge pres på kollegerne i EU.
EU-landene skal opfylde målet om 10 pct. vedvarende energi i transportsektoren i 2020.
EU-landene skal opfylde målet om 10 pct. vedvarende energi i transportsektoren i 2020.
Agnete Finnemann Scheel

Man er ved at lægge op til at gøre det meget ugennemskueligt

Søren Korsholm
Plante- og energipolitisk chef i Landbrug & Fødevarer
Fakta

EU-forslaget forventes i nuværende form at føre til en marginal merpris for bilisterne. De samlede samfundsøkonomiske konsekvenser skønnes til at udgøre under 50 mio. kr.

Det er Energistyrelsens umiddelbare vurderingen, at forslaget ikke vil føre til markante ændringer i niveauet for iblanding af biobrændstoffer, hverken i Danmark eller i EU. Drivhusgasemissionerne som følge af forslaget vil således være stort set uændrede.

Teknologien til produktion af andengenerations-bioethanol er dansk. Danske virksomheder er førende i produktion af enzymer, som kan effektivisere omsætningen af andengenerations-råvarer til bioethanol.

 


Kilde: Energistyrelsen

På fredagens rådsmøde i Bruxelles skal energiministrene diskutere Kommissionens forslag om bæredygtige biobrændstoffer i transportsektoren. 

Formålet er at tippe vægtskålen fra 1.-generations-biobrændsel baseret på fødevarer som blandt andet raps og hvede til 2.-generations-biobrændsel baseret på restprodukter.

Men Kommissionens forslag er ikke ambitiøs nok, lyder det fra en gruppe virksomheder i Europa, der nu i fælles front vil lægge pres på politikerne.

Altinget logoFødevarer
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget fødevarer kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00