Bæredygtighed, tankskibe, bilsikkerhed, trafficking, transport, rådent kød

Dokumentation
EU-nyheder fra Margrete Auken 20.11.2006 Tophistorier i denne uge (Udvalgsuge) * Tom snak om bæredygtighed * Tankskibenes sikkerhed * Udstyr til biler: Teknik-fetish eller sikkerhed? * Et skridt på vejen mod bekæmpelse af trafficking * Transporthvidbogen udvandes * Liberalisering af jernbaner * Råddent kød - Spørgsmål til Kommissionen * Servicedirektivet - ikke godt nok! * Fra landbrugsstøtte til miljø * Intergruppen om Bioetik drøfter nanoteknik _____ Denne uge har Parlamentet udvalgsuge med møder i de forskellige fagudvalg. Jeg har møder i transport- og miljøudvalget. * Se dagsordenen til miljøudvalget * Se dagsordenen til transportudvalget Tom snak om bæredygtighed Mandag skal vi i Miljøudvalget diskutere kommissions forslag til temastrategi for bæredygtig udvikling. Kommissionen forslag er tom snak: En masse luftige formuleringer om bæredygtig udnyttelse af naturressourcerne men ingen konkrete målsætninger eller redskaber til at komme fra ord til handling. I den Grønne Gruppe ønsker vi at få konkrete tidsbestemte målsætninger ind i rapporten. Temastrategien bør blive EU ramme for bæredygtighed i forhold til klima, fiskeri, landbrug, skovdrift m.m. og det er derfor vigtigt at vi ikke kommer med overfladiske formuleringer * Læs parlaments udkast til betænkning * Læs mere om en grøn klimastrategi * Læs mere om fremtidens grønne erhvervspolitik _____ Tankskibenes sikkerhed I transportudvalget stemmer vi onsdag om en rapport som skal rette op på nogle af de huller der er i lovgivningen om udfasningen af de enkeltskrogede olietankskibe så vi kun har dobbeltskrogede til olietransporter. I 2002 vedtog EU at det skulle være slut med de enkeltskrogede. Men reglerne er fortsat ikke krystalklare på området, og der er mulighed for en række undtagelser til fordel for de enkeltskrogede olietankskibe. Kun Grækenland har modsat sig opstramningen. Grækenland har stadig et mindre antal enkeltskrogede tankskibe, men de må ikke spærre for en sikker løsning på olietransporten. * Læs ordførerens udkast til, rapport _____ Udstyr til biler: Teknik-fetish eller sikkerhed? I Transportudvalget skal vi på onsdag vedtage udkast til EU-parlamentets beslutning om færdselssikkerhed. Målsætningen i EU er at halvere antallet af trafikdræbte i EU inden 2010. Jeg er den grønne gruppes ordfører på rapporten der skal være med til at sikre at EU når dette mål. Den svenske socialdemokrat Ewa Hedquist har lavet en rapport der i mange henseender er udmærket. Men også er præget af svenskernes (og bilindustriens?) fascination af tekniske fixfaxerier (fartpilot og alko-låse f. eks) hvor vi mig bekendt ved for lidt om effektiviteten i forhold til prisen. Typisk svensk er det også at få en maksimumgrænse for alkoholpromillen (0,5 og 0,2 for de unge), men en fælles maksimum-hastighedsbegrænsninger ikke er med skønt vi her virkelig ved at det hjælper voldsomt med lavere fart: færre ulykker, mindre støj, lavere brændstofforbrug. Men bilindustrien og de raske drenge modsætter sig. Et godt afsnit om bilen som arbejdsplads for mange både kvinder og mænd beholder vi forhåbentlig. Og ligeledes et forslag om et færdselssikkerhedsagentur: vi er i stor nød med manglende vidensindsamling, gode statistikker osv. Forbløffende nok er vi, også i den grønne gruppe, vildt uenige om kørelys til bilerne. * Læs ordførerens forslag til beslutning * Læs mere om trafik _____ Et skridt på vejen mod bekæmpelse af trafficking Til samlingen i Strasbourg sidste uge kunne vi efter en god debat torsdag vedtage en initiativbetænkning om bekæmpelse af menneskehandel. Rapporten er et skridt i den rigtige retning og samtidig en understregning af at der stadig er manglende vilje i medlemsstaterne til for alvor at komme traffickingen til livs. Mandag morgen tidligt er jeg i P1 med venstres integrationsordfører og diskuterer den danske regerings håndtering af problemet hvor vi danskere ikke har noget at være stolte af. Det er pinligt at der heller ikke i Danmark afsættes flere ressourcer til efterforskning og beskyttelse af traffickingens ofre. Tirsdag skal jeg debattere med et par øvrige danske MEP er i et program for kanal København. Her bliver diskussionen af den svenske model for kriminalisering af sexhandel interessant. Vi har brug for en holdningsændring, også i Danmark, så vi kan komme accepten og efterspørgslen af handel med kvinder (og børn!) til livs. * Læs betænkningen om bekæmpelse af menneskehandel * Hør min tale fra debatten i Strasbourg * Læs min tale * Læs mere om afstemningen på parlamentets hjemmeside _____ Transporthvidbogen udvandes I 2001 vedtog EU den såkaldte hvidbog for transport i Europa. Det var en ambitiøs og god plan, og en af hovedpointer var at vi skulle styrke jernbanerne i Europa. Vi skulle løse Europas transportbehov ved at flytte transport over på skinner og på floder, og vi skulle væk fra den forurenede biltransport. Kommissionens midtvejsevaluering af Transporthvidbogen er dog en total udvanding. Nu vil Kommissionen effektivisere og forbedre alle transportformer frem for at flytte transporten over på mere bæredygtige transportformer. Den vil effektivisere veje, biler og jernbaner hist og pist og gøre dem marginalt mere miljøvenlige, men midtvejsevalueringen tager ikke fat om det grundlæggende trafikproblem: Nemlig at der er alt for meget transport på vejene. Midtvejsevalueringen diskuteres tirsdag i Transportudvalget. * Læs Kommissionens midtvejsevaluering * Læs mere om EU s transportpolitik * Læs mere om trafik _____ Liberalisering af jernbaner Den tredje jernbanepakke skal behandles i Transportudvalget på tirsdag. Den røde tråd er liberalisering af især den internationale togtrafik, som i den grad har behov for at blive styrket. Det er vigtigt at jernbaner hugger mest muligt af stigningen i flytrafikken, og den tredje jernbanepakke er en vigtig del heraf. * Læs Rådets indstilling om fælles holdning til den tredje jernbanepakke _____ Råddent kød - Spørgsmål til Kommissionen I sidste måned stillede jeg sammen med kollegaer fra den Grønne Gruppe officielt Kommissionen om en række spørgsmål om hvordan Kommissionen vil sikre forbrugeren mod råddent kød. På tirsdag skal vi i Miljøudvalget drøfte vores spørgsmål med Kommissionen. Vi må holde Kommissionen fast på at vi ikke skal have gentagelser af sensommerens historie om råddent tysk kød. * Læs vores spørgsmål til Kommissionen _____ Sidste uge Servicedirektivet - ikke godt nok! Parlamentet vedtog onsdag d. 15. november at nikke ja til det omstridte servicedirektiv i den forringede form som Rådet vedtog d. 8. juni i år. Jeg støtter selv fælles regler for den frie bevægelighed for serviceydelser, men det må ikke ske på bekostning af sociale og miljømæssige hensyn. Det Parlamentet har sagt ja til, er alt for uklart, og man lægger reelt den endelige fortolkning af så centrale ting som definitionen af hvad der er offentlige serviceydelser over i hænderne på EF-domstolen. * Læs mere om resultatet _____ Fra landbrugsstøtte til miljø Tirsdag stemte vi i Parlamentet om et forslag fra Rådet der skulle gøre det muligt for medlemslandene frivilligt at flytte en del de midler der gives til passiv landbrugsstøtte over til bl.a. natur og miljø. Et stort flertal i Parlamentet nedstemte imidlertid kommissionens forslag ved at vedtage en rapport der afviste rådets forslag. Ved en tosset fejl kom jeg til at stemme sammen med den grønne gruppe for denne rapport. Formelt betyder det intet, parlamentet har ingen magt her. Men det er alligevel ærgerligt for det begrænser jo mine muligheder for at genere Venstre som også stemte for rapporten og dermed nej til muligheden for frivillig overførsel. "Det skal være tvunget" siger Niels Busk fra Venstre - som om Venstre overhovedet kunne drømme om at stemme for en tvungen overførsel af penge fra landbrugsstøtten til natur og miljø. Det med tvangen viste sig også at være vores ordførers begrundelse - han mener det og ville stemme for det. Men strategien dur ikke. Nu fortsætter vi vores interne debat om landbrugsstøtten, og stadig flere i den grønne gruppe er begyndt at lytte medinteressere sig for det. * Læs mere om forslaget i mit seneste nyhedsbrev her _____ Intergruppen om Bioetik drøfter nanoteknik. Jeg er næstformand i intergruppen om bioetik, hvor vi en gang om måneden har særdeles spændende oplæg og debatter på tværs af partigrupper om de etiske problemer ved den biomedicinske udvikling. I torsdags var det om nanoteknikker - Stefan Gammel leder af Tübingens tværfakultetsgruppe om etik i videnskaben "Centre for Ethics in the Sciences and Humanities" holdt et fascinerende og ganske skræmmende oplæg. Der er givetvis meget store muligheder for både medicinske og tekniske fremskridt, men vi ved alt for lidt om bivirkninger og farer. Hidtil er det ikke lykkedes at igangsætte en ordentlig granskning heraf - "forsigtighedsprincippet" er blevet afvist som en hindring af fremskridt. der er en uhyggelig stor "risikovillighed". Men der er mange og meget forskelligartede spørgsmål der rejser sig og som politikere og offentlighed bør forholde sig til. Hvordan når vi overhovedet at komme på omdrejningshøjde med udviklingen, at få en lødig debat og at blive i stand til at sige ja og nej? _____ Margrete Auken, Medlem af Europa Parlamentet Ønsker du at afmelde Nyt fra EU? - Så klik på www.sf.dk/abonner og afmeld nyhedsbrevet. Margrete Auken, Europa-Parlamentet, Tlf: +32-2-2845327, mobil: 27 26 53 27, Mail: [email protected]

0:000:00