Debat

Horesta: Skal historien om Airbnb være positiv, skal der reguleres nu

DEBAT: Skal vi høste fordelene af Airbnb i Danmark, er der brug for regulering nu. Ellers vil de negative konsekvenser overskygge det positive, skriver Katia K. Østergaard, adm. direktør i Horesta.

Foto: HORESTA
Henrik Axel Lynge Buchter
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Katia K. Østergaard 

Administrerende direktør, Horesta

Lad os nu droppe at tale om den private udlejning gennem Airbnb som deleøkonomisk. Det er drevet af økonomiske interesser og incitamenter, som enhver anden forretning.

Og Airbnb er hurtigt blevet en omfattende forretning. Godt hjulpet på vej af vores højt digitaliserede og ikke mindst tillidsbaserede samfund.

Det kan gavne og udvikle dansk turisme, når danskerne åbner deres hjem for turister, men skal vi høste fordelene af Airbnb i Danmark er regulering en nødvendighed. Uden politisk vilje nu, risikerer vi at havne i en situation med tilstande som i Berlin, New York og Barcelona.

Fakta
Deltag i debatten!
Send en mail til [email protected]

I disse byer har Airbnb-udlejningen taget overhånd i boligområder, og udlejningen rummer en enorm risiko for sort økonomi. Og vi må huske, at platformen ikke skaber nogen beskæftigelse i disse byer. Desuden presser de mange Airbnb-gæster byernes ressourcer og giver ekstra udgifter, som borgerne hænger på – inklusiv dem, der ikke udlejer.

Danmark har nu 30.000 Airbnb-udlejere, der typisk udlejer 21 dage om året. For godt et år siden var tallet 21.000. En voldsom stigning på bare et år. Og der er gode penge at tjene. Prisen på en Airbnb-lejlighed i indre København er over 1.100 kroner per nat ifølge Kraks Fonds Byforskning.

Vi skal have sikret en model for skatteindbetaling på et fair niveau. Ligesom omfanget af den private udlejning bør reguleres.

Katia K. Østergaard
Administrerende direktør, Horesta

Fair vilkår og indbetaling af skat
Mange Airbnb-værter udnytter de høje priser til at udleje massivt og på erhvervslignende vilkår. Hvor mange det er, ved vi ikke – det ønsker Airbnb ikke at oplyse. Platformen ønsker heller ikke at indberette udlejningsindtægter til Skat.

Derfor ved vi heller ikke, hvor mange, der har gjort dette til en rigtig god forretning, og om de betaler skat. Sikkert er det dog, at ikke alle udlejere betaler skat. En analyse af Deloitte viser, at 40 procent af udlejerne enten ikke kender reglerne eller ikke betaler skat.

Når det er sagt, skal der efter de nuværende regler ikke nødvendigvis betales særlig meget skat ved udlejningen. Fradragsreglerne er nemlig ganske fordelagtige for udlejning af private boliger – og jo mere boligen er værd, jo højere fradrag, idet skattefradraget fastsættes ud fra boligens værdi.

Selvom der udlejes til den samme turist i en privatbolig og i et sommerhus, der er beregnet til ferieudlejning, så er fradraget mange gange højere i privatboligen. Et sommerhus har et fast årligt fradrag på 10.500 kroner – og er der et bureau, der indberetter til Skat, er fradraget dobbelt så højt. Et hus eller en lejlighed til en værdi af tre millioner kroner giver til gengæld et fradrag på cirka 40.000 kroner. Og en lejelejlighed med en månedlig leje på 10.000 kroner giver et årligt skattefrit fradrag på 80.000 kroner.

Bør foretages nødvendig regulering
Med disse tal er det ingen overraskelse, at Airbnb snart runder formidling af tre millioner overnatninger årligt i Danmark. Og genererer en omsætning på mindst 445 millioner kroner. Det er til gengæld overraskende, at Airbnb ikke ønsker at følge praksis i Danmark. Og at der ikke foretages den nødvendige regulering fra politisk side.

Airbnb er uden tvivl en gevinst for dansk turisme, men det må også være uden for diskussion, at Airbnb, som andre store internationale virksomheder, skal følge og sikre, at danske regler bliver fulgt.

Derfor er budskabet til politikerne klart: Airbnb-udlejningen er til glæde for turismen, men vi skal have sikret en model for skatteindbetaling på et fair niveau. Ligesom omfanget af den private udlejning bør reguleres.

Uden klare rammer og regulering er det et spørgsmål om tid, inden de negative konsekvenser af tjenesten kommer til at overskygge det positive. Og det har vi ingen interesse i.

Dokumentation

Temadebat: Skal Airbnb reguleres?

I Amsterdam bliver lejlighederne fjernet fra Airbnb’s hjemmeside, når de har været lejet ud i mere end 60 dage om året, og i Paris sker det efter 120 dage.

Københavns overborgmester Frank Jensen (S) har luftet, at København skal følge efter Amsterdam og få de lejligheder fjernet fra Airbnbs liste, der har været lejet ud i 60 dage på et år.

Modstanderne af den holdning mener ikke, at det er politikernes ansvar at regulere, hvorvidt der skal være loft over antallet af dage, man må leje sin lejlighed ud. I stedet mener de, at det bør afgøres internt i ejendomsforeningerne, om der skal eksistere et udlejningsloft.

Hvilken retning er den rigtige at gå? Hvad bør reguleres? Skal Airbnb sammenlignes med resten af hotelbranchen, så der skal være lige vilkår?

Det har Altinget spurgt en række debattører om. Mød panelet her.


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Katia Østergaard

Fhv. adm. direktør, Horesta
cand.jur. (Københavns Uni. 1996), advokat (1999)

0:000:00