Ny digital identitet skal gøre det lettere at være bankkunde

En ny digital EU-identitet skal kunne anvendes i forbindelse med legitimering ved oprettelse af en bankkonto, og det skal være muligt at genanvende oplysninger, hvis man opretter et kundeforhold i en ny bank – også hvis den nye bank er beliggende i et andet EU-land. Kommissionen har i dag fremlagt en ny digital strategi på det finansielle område. Digitalise­ring står meget højt på dagsordenen i EU. Og corona-situationen har kun forstærket dette fokus – for digitaliseringen har vist sig at være en helt central forudsætning for at opretholde et højt aktivitetsniveauet i samfundet trods fysisk nedlukning. Et af de væsentlige nye indsatsområder i strategien er muligheden for at anvende digitale identiteter på tværs af EU – også i den private sektor. I den nye strategi foreslår EU-Kommissionen, at den juridiske ramme skal være på plads i 2024. ”Siden 2010 har vi danskere kunne identificere os med et personligt NemID. Men løsningen har kun kunnet bruges i Danmark. Kommissionens planer åbner op for, at man kan bruge sin sikre digitale identifikation i hele EU. Og det ikke bare til offentlige e-services, som når man melder flytning eller søger om SU digitalt men også til f.eks. identifikation i EU’s banker. Det vil komme os alle til gode”, siger Ulrik Nødgaard, adm. direktør i Finans Danmark. Ud over at kunne oprette en bankkonto, skal det også være muligt at genanvende afgivne oplysninger, hvis man opretter et kundeforhold i en ny bank – også hvis den nye bank er beliggende i et andet EU-land. ”For borgerne i EU vil det være et stort fremskridt, da det i dag kan være tidskrævende og bøvlet at oprette en bankkonto i et andet land end det land, borgeren er bosiddende i. Det […]


Dette indhold er leveret automatisk via RSS uden ansvar for Altinget