Debat

Erhvervsakademi: Det vælter med ubrugelig viden

DEBAT: Der har aldrig været så meget ubrugelig viden til rådighed i samfundet som i dag. Hvis det ikke skal føre til handlingslammelse, skal de studerende kunne vurdere, hvad de store mængder viden kan bruges til, skriver Christian Mathiasen, rektor på Erhvervsakademi Aarhus.

Foto: Erhvervsakademi Aarhus
Henrik Axel Lynge Buchter
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Christian Mathiasen 
Rektor, Erhvervsakademi Aarhus

”Indsigt giver udsyn – Kun handling giver forvandling” er mejslet ned i gulvet ved indgangen til Erhvervsakademi Aarhus. Sætningen understreger, at de studerende ikke kun skal have viden, men de skal også have handlingskompetencer.

De skal kunne omsætte deres viden, så den giver værdi for de virksomheder, hvor de skal have deres fremtidige ansættelse.

Der har aldrig været så meget viden til rådighed i samfundet som i dag, og der har aldrig været så meget ubrugelig viden. Det er derfor vigtigt, at de studerende har kompetencer til at vurdere de enkelte kilder til viden, og at de kritisk kan vurdere soliditeten af den viden, som de får præsenteret på nettet, i bøger og i fagtidsskrifter.

Fakta
Deltag i debatten!
Send en mail til [email protected]

Men det er lige så vigtigt, at de studerende får kompetencer til at vurdere, hvad de store mængder af viden kan anvendes til. Hvordan får vi værdi ud af al den viden, som eksisterer?

Handlingskompetencer eller handlingslammelse
Den første del af sætningen i overskriften ”Indsigt giver udsyn” peger hen på erhvervsakademiernes første vigtige opgave: at give de studerende viden og indsigt, således at de får større udsyn og kan se væsentligt flere muligheder.

Har de studerende ikke disse handlingskompetencer, kan den megen viden let føre til handlingslammelse.

Christian Mathiasen, rektor, Erhvervsakademi Aarhus

Den anden del af sætningen ”Kun handling giver forvandling” peger på den anden vigtige opgave: De studerende skal være i stand til at vælge kvalificeret blandt de mange muligheder, som de står over for i en given situation. De studerende skal kunne kvalificere deres beslutningsgrundlag og konsekvenserne af deres valg. 

Har de studerende ikke disse handlingskompetencer, kan den megen viden let føre til handlingslammelse. Og så skaber den megen viden nok oplyste studerende, men ikke meget værdi.

For de studerende er en videregående uddannelse en dannelsesrejse. Indholdet af dannelsesrejsen er forskellig fra uddannelse til uddannelse, og dannelse er meget andet end et klassisk eller moderne filosofikum.

Dokumentation

Temadebat: Det moderne filosofikum

Skal alle studerende på videregående uddannelser bestå et filosofikum-forløb?

Det foreslår uddannelses- og forskningsminister, Søren Pind (V), at man genindfører, for at skabe ”en fælles forståelse af, hvad vi er for en størrelse.”

Men er der overhovedet behov for at indføre et nyt filosofikum-forløb? Og hvordan skulle et sådan forløb i så fald se ud?

Det har Altinget spurgt en række debattører om. Mød panelet her.


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00