Læringskonsulent: God kommunikation kan være nøglen til bedre feedback

Danske studerende savner stadig god underviserfeedback. Men er der tale om et problem i kommunikation snarere end i kvaliteten? Det spørgsmål rejser Ida Marie Malmkjær.

Den oplevede manglende
feedback kan skyldes kommunikativ diskrepans, skriver Ida Marie Malmkjær.
Den oplevede manglende feedback kan skyldes kommunikativ diskrepans, skriver Ida Marie Malmkjær.Foto: Mathias Bojesen/Ritzau Scanpix

På trods af stadigt flere initiativer på tværs af danske uddannelsesinstitutioner, der sigter mod større kvalitetsløft i undervisningen med fokus på øget feedback, ser vi ikke den samme stigning i andelen af studerende, der er tilfredse med den feedback, de modtager.

Temadebat

Ny temadebat: Er undervisere på danske universiteter for dårlige til at give deres studerende feedback?

I Danmark vurderer de studerende deres undervisere dårligere i forhold til feedback sammenlignet med de andre nordiske lande.

Derfor stiller Altinget Forskning i en ny temadebat spørgsmålstegn ved, hvordan vi kan forbedre feedbackkulturen.

Om Altingets temadebatter:
Vi bringer kun indlæg, der udelukkende er skrevet til Altinget.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes egen holdning.

Vil du deltage i debatten om feedback? Skriv til [email protected].

Og der peges på flere potentielle problematikker: Er det udelukkende et ressourcespørgsmål som følge af de mange nedskæringer på uddannelsesområdet? Kan den manglende feedback tilskrives en forringet feedbackkultur? Og har underviserne overhovedet kompetencerne til at give kvalificeret feedback?

0:000:00