Det Arabiske Initativ (DAI) er Danmarks samarbejdsprogram med Mellemøsten og Nordafrika (MENA-regionen).
Formålet er at understøtte reform- og demokratiseringsprocesser i regionen samt at styrke dialogen med den arabiske verden gennem dansk-arabiske partnerskaber.
DAI blev vedtaget i 2003 af den daværende VK-regering og har sidenhen dannet grundlag for dansk udenrigspolitik i MENA-regionen. I 2013 udarbejdede man en ny strategisk ramme for DAI, der udløber i 2016 og indeholder fire temaer: menneskerettigheder og god regeringsførelse, ligestilling, videnssamfund og økonomisk vækst og jobskabelse.
Fokuslande:
Jordan, Marokko, Yemen, Egypten, Libyen, Syrien og Tunesien.
2015-Evalueringen:
I 2015 slog en evaluering fast, at DAI har vist sig som et effektivt og fleksibelt instrument i MENA-regionen, der kan tilpasse sig den dynamiske politiske kontekst.
Evalueringen anbefaler dog, at DAI støtter et styrket samarbejde mellem danske myndigheder og myndigheder i regionen for at komplementere civilsamfundsindsatserne. Yderligere anbefales det, at Danmark finder et passende ambitionsniveau i forhold til, hvordan man med få midler bedst kan støtte reformer i området.
Nyt udspil:
Udenrigsministeriet fremlagde 22. august sit første udkast til en ny strategi for Det Arabiske Initiativ i perioden 2017-2021. I alt er en milliard kroner om året afsat til indsatserne.
Der lægges op til fremover kun at have fire fokuslande: Jordan, Marokko, Egypten og Tunesien. Dermed udfases projekterne og samarbejderne i Syrien, Libyen og Yemen.
Sådan vil man bruge pengene årligt:
Tema 1: Governance
- Menneskerettigheder: 35 mio. kr.
- Køn og ligestilling: 25 mio. kr.
- Frie medier: 25 mio. kr.
- Strategisk reserve: 9,5 mio. kr.
- Evaluering og studier: 0,5 mio. kr.
Tema 2: Økonomiske muligheder
- Arbejdsmarked og social dialog: 15 mio. kr.
- Unge og job: 35 mio. kr.
- Entreprenørskab : 20 mio. kr.
- Strategisk reserve: 9,5 mio. kr.
Evaluering og studier: 0,5 mio. kr.
Derudover kommer støtte til Dansk-Egyptisk Dialoginstitut, kommunikation og andre rådgivnings- og evalueringsfunktioner.