Debat

Radikale: Et infrastrukturforlig er også et klimaforlig

DEBAT: Vi skal have bedre veje, jernbaner og kollektiv trafik. Men når transportsektoren er en af de største klimasyndere, skal det kommende infrastrukturforlig også tage højde for klimaet, mener Radikale.

Når et nyt infrastrukturforlig skal forhandles på plads, skal hensynet til klimaet spille en langt mere central rolle end hidtil, skriver Radikales transportordfører, Andreas Steenberg.
Når et nyt infrastrukturforlig skal forhandles på plads, skal hensynet til klimaet spille en langt mere central rolle end hidtil, skriver Radikales transportordfører, Andreas Steenberg.Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Andreas Steenberg
Transportordfører, Radikale Venstre

Vi er som samfund meget afhængige af en velfungerende infrastruktur. Det er en forudsætning for både borgere, der skal få hverdagen til at hænge sammen, og erhvervslivet, der fortsat skal udvikle og have vækst. 

Det er ingen billig opgave at løse. Det kræver massive investeringer at løfte infrastrukturen. Men det er helt centralt med en moderne og veludbygget infrastruktur for, at vi kan styrke landets sammenhængskraft. 

Snart begynder forhandlingerne om, hvordan vores veje, baner og biler fremover skal se ud. Et nyt forlig skal erstatte den aftale, som den tidligere regering præsenterede for snart et års tid siden. Der var gode ting i aftalen. Desværre var hensynet til klimaet bare ikke en af de ting. Den daværende transportminister, Ole Birk Olesen (LA), gjorde endda en dyd ud af at fortælle, at han ikke var klimaminister. 

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. 

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Undskyld mig, men det er simpelthen helt sort. Transportsektoren er en af de største CO2-syndere i Danmark. Stadig flere biler kommer på vejene, og CO2-udslippet stiger. Selvfølgelig skal den grønne dagsorden være en del af et forlig, der handler om vores transport. 

Hvis vi skal indfri ambitionen om at reducere CO2-udledningen med 70 procent i 2030 – og det skal vi med den nye, bindende klimalov – er det altså helt centralt, at vi tager fat dér, hvor klimaet for alvor lider: transporten.

Hvis vi skal indfri ambitionen om at reducere CO2-udledningen med 70 procent i 2030 – og det skal vi med den nye, bindende klimalov – er det altså helt centralt, at vi tager fat dér, hvor klimaet for alvor lider: transporten.

Andreas Steenberg
Transportordfører, Radikale

Bilbeskatning ud fra klimabelastning
Vi kan ikke komme udenom, at rigtig mange danskere stadig er afhængige af en bil til at transportere sig rundt. Især i de dele af landet, hvor busserne ikke kommer så meget ud. Derfor skal vi gøre det langt mere attraktivt at vælge den grønne transport til. En nem måde, vi kan gøre det på, er ved at indføre bilafgifter.

Vi vil sætte en stopper for de forurenende køretøjer og udelukkende investere i transport, der kører på grøn energi. Det skal sikre, at vi når målet om en million elbiler i Danmark i 2030.

Biler skal beskattes efter, hvor meget de belaster klimaet – og vi vil derfor tilbagerulle den tidligere regerings gentagne lempelser af registreringsafgiften. For det skal være dyrt at køre sort og billigt at køre grønt.  

Der er brug for markante grønne initiativer, hvis transportsektoren skal omstilles. Et infrastrukturforlig er også et klimaforlig – og der er ingen let vej uden om den grønne omstilling. 

Så kære Socialdemokratiet: Kan vi ikke godt aftale, at I ikke tager den samme sorte indstilling, som den tidligere regering havde, med til forhandlingerne om infrastrukturforliget?

Vi har en mulighed for at rette op lige nu. Lad os sammen sætte den grønne transport op i gear.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Andreas Steenberg

Public affairs executive, Systematic, fhv. MF og politisk ordfører (R)
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 2011)

0:000:00