Ombudsmand udtaler kritik i langt færre sager om aktindsigt

SAGSBEHANDLING: Sidste år skete der et markant fald i andelen af sager om offentlighed, der får kritik fra Folketingets Ombudsmand, viser nye tal. Ombudsmanden har selv to bud på årsager.

Folketingets Ombudsmand, Jørgen Steen Sørensen, glæder sig over, at offentlige myndigheder ser ud til at have fået bedre styr på offentlighedsloven.
Folketingets Ombudsmand, Jørgen Steen Sørensen, glæder sig over, at offentlige myndigheder ser ud til at have fået bedre styr på offentlighedsloven.
Sine Riis Lund

Landets ministerier er blevet bedre til at overholde loven, når de behandler anmodninger om aktindsigt.

I hvert fald har Folketingets Ombudsmand sidste år langt færre gange kritiseret ministerier og offentlige myndigheder i undersøgelser om muligt brud på offentlighedsloven.

I 2017 blev der udtalt kritik i 28 procent af undersøgelserne, mens kritikprocenten de tre foregående år lå på mellem 43 og 52 procent. Det viser tal fra Folketingets Ombudsmand.

"Ser man på offentlighedssagerne, må man sige, at der er sket et ret betragteligt fald i kritikprocenten, og det er kommet gradvist over årene siden 2014," siger Folketingets Ombudsmand, Jørgen Steen Sørensen.

Mere fortrolige med loven
Ombudsmanden har bud på to mulige årsager til det markante fald. Først og fremmest henviser han til, at en ny offentlighedslov trådte i kraft i 2014.

"Jeg tror, alle myndigheder har syntes, at loven var svær at anvende til en start, og vores egen forventning tilbage i 2014 og 2015 var også, at kritikprocenten måtte falde i takt med, at myndighederne blev mere fortrolige med loven, og i takt med, at vi behandlede flere og flere sager og fik lagt en linje i de enkelte sager," siger Jørgen Steen Sørensen.

Selv om der ikke findes særskilt statistik for kritikprocenten i offentlighedssager fra før 2014, så er der for Jørgen Steen Sørensen ingen tvivl om, at kritikprocenten steg, efter at den nye lov trådte i kraft.

Fremprovokerer hurtigere svar
Der kan dog også være en anden forklaring på faldet i kritikprocenten, påpeger han. Den største fællesnævner i problemsagerne er sagsbehandlingstiden. Fra 2014 til 2017 angik kritikken i 26 af de 136 undersøgelser således for lang sagsbehandlingstid.

I sager af denne karakter, hvor en journalist måske kun har ventet på svar på en aktindsigt i nogle uger, er ombudsmanden i højere grad begyndt at løse sagerne ved at fremskynde et svar fra ministeriet i stedet for at sætte en stor undersøgelse i værk, der kan ende med en kritik.

Han understreger, at sager med alvorlige overtrædelser af reglerne om sagsbehandlingstid som hidtil vil blive undersøgt til bunds.

Læs hele artiklen på Altinget: embedsværk (kræver abonnement), hvor du også kan se, hvordan de kritiske sager fordeler sig blandt ministerierne og læse kommentarer fra det ministerium, der indtager førstepladsen over flest sager med kritik. Få gratis prøveabonnement her.

 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jørgen Steen Sørensen

Højesteretsdommer, fhv. Folketingets Ombudsmand
cand.jur. (København Uni. 1990)

0:000:00