Borgmestre kritiserer mini-økonomiaftale

ØKONOMI: Lige inden regeringen præsenterede sit vækstudspil, indgik KL og regeringen en aftale om at sænke udgiftsloftet. Finansminister Bjarne Corydon (S) satte kommunerne en pistol for tindingen, mener socialdemokratisk borgmester, der frygter forringelser.
Herlevs borgmester Thomas Gyldal Petersen (S) er blandt kritikerne af sidste uges mini-økonomiaftale mellem regeringen og KL.
Herlevs borgmester Thomas Gyldal Petersen (S) er blandt kritikerne af sidste uges mini-økonomiaftale mellem regeringen og KL.Foto: Herlev Kommune
Lasse Lange
Flere måneder før forsommerens sædvanlige sæson for økonomiforhandlinger mellem regeringen og kommunerne indgik parterne allerede i sidste uge en aftale om anlægs- og udgiftslofterne for 2014.

Det fremgår af aftaleteksten, at kommunernes udgiftsloft næste år skal lægges 2 mia. kr. under dette års budgetter. Det betyder, at kommunernes udgiftsloft i 2014 vil være 2,6 mia. kr. lavere end i år. Til gengæld får kommunerne lov at bruge 2 mia. kr. ekstra på anlægsinvesteringer.

Flere borgmestre kritiserer nu aftalen. En af dem er den socialdemokratiske borgmester i Herlev, Thomas Gyldal Petersen, der bebrejder regeringen og finansminister Bjarne Corydon (S) for det, han kalder en "dårlig aftale".

"KL er blevet mødt med en pistol for tindingen af regeringen og finansminister Bjarne Corydon, der har besluttet sig for at indføre nul-vækst i den kommunale sektor i 2014," siger Thomas Gyldal Petersen til Altinget.dk og fortsætter:

"Regeringen og finansministeren må tage ansvaret for, at det kommer til at betyde færre medarbejdere og dårligere service for borgerne, for det bliver konsekvensen."

KL er blevet mødt med en pistol for tindingen af regeringen og finansminister Bjarne Corydon, der har besluttet sig for at indføre 0-vækst i den kommunale sektor i 2014.

Thomas Gyldal Petersen (S)
Borgmester, Herlev

I Kolding er Venstre-borgmesteren Jørn Pedersen overrasket over den pludselige aftale mellem regeringen og KL. Han skulle 9. april mødes med en række andre borgmestre i KL-regi for at tale om rammerne for sommerens økonomiforhandlinger.

"Så det kommer noget bag på mig, at man allerede halvanden måned inden det møde har aftalt, hvordan rammerne er," siger Jørn Pedersen.

Usædvanlige omstændigheder
Forhandlingerne om kommunernes økonomi løber normalt på embedsmandsniveau i løbet af foråret. I forsommeren rykker de så op på politisk topniveau med deltagelse af KL-ledelsen og de økonomiske topministre, inden en aftale typisk bliver indgået i første halvdel af juni. Med sidste uges aftale adskiller årets forløb sig altså fra tidligere år, forklarer programchef i KORA, Kurt Houlberg.

"Det er på mange måder et usædvanligt forløb. Men dette års forhandlinger vil på grund af den nye budgetlov under alle omstændigheder adskille sig fra tidligere års forhandlinger," siger Kurt Houlberg.

Hastværket med at indgå en aftale i sidste uge skyldtes, at reduktionen i kommunernes serviceudgifter skulle medfinansiere regeringens vækstplan, der blev fremlagt samme dag, som aftalen med KL blev indgået. Og Kurt Houlberg vurderer ikke, at aftalen markerer en ny tradition med deløkonomiaftaler i tide og utide.

"Der har været nogle helt særlige forhold, der gjorde sig gældende i dette tilfælde. Jeg har svært ved at forestille mig, at det skulle være noget fast."

Et vældigt tilbageskridt
Udgiftsloftet i aftalen tager udgangspunkt i kommunernes egne budgetter for 2013, der ligger 0,6 mia. kr. under årets loft. Det betyder, at når der står i aftalen, at loftet for 2014 sættes 2 mia. kr. under dette års budgetter, sættes det 2,6 mia. kr. under dette års loft.

Det skuffer borgmester i Kolding, Jørn Pedersen.

"Vi er tilbage til gamle dage, hvor Forsvaret kørte ud og brændte benzin af 31. december for ikke at miste penge året efter. Vi bliver altså nødt til at nå i mål på vores serviceudgifter, for ellers kommer vi til at aflevere pengene alligevel. Så aftalen er et vældigt tilbageskridt, og det er en noget underlig måde at kvittere for, at vi i kommunerne udviser tilbageholdenhed og ikke overskrider vores rammer," siger Jørn Pedersen.

Hvad skal vi bygge?
Kolding-borgmesteren mener ikke, at de to ekstra milliarder til anlæg er nogen rimelig bod for nedsættelsen af udgiftsloftet på service.

"År 1 kompenseres vi på anlæg, men i aftalen fremgår det kun, at de 2 mia. kr. på anlæg er engangsbeløb, mens de 2,6 mia. kr. mindre på service ser ud til at være hvert år," siger Jørn Pedersen.

Heller ikke Herlevs Thomas Gyldal Petersen er tilfreds med anlægskompensationen.

"Det er bestemt ikke lige så godt, for hvad skal vi bygge, når vi ikke har penge til at sætte medarbejdere ind i det? Så at spise os af med det for at sige, at så går det jo lige op med at beskære servicerammen med 2 mia. kr., det er flot nok," siger Thomas Gyldal Petersen.

Nogle kommuner vil dog have glæde af højere anlægslofter, siger Kurt Houlberg fra KORA.

"København, der har stor befolkningstilvækst, har større glæde af et højere anlægsloft, så de for eksempel kan bygge nye daginstitutioner," siger Kurt Houlberg.

Mens borgmestrene i Kolding og Herlev er utilfredse med den nye aftale, er andre mindre kede af det.

"Der er ingen sure miner fra os," siger Hjørrings socialdemokratiske borgmester, Arne Boelt.

Dokumentation

Aftalen mellem regeringen og KL

Rammerne for de økonomiske forhandlinger om kommunernes økonomi for 2014
Dansk økonomi står i de kommende år over for væsentlige udfordringer. Konkurrenceevnen er svækket, og der er mistet mange private arbejdspladser. Regeringen og KL er enige om, at det er en central udfordring for Danmark i de kommende år.

Regeringen præsenterer en plan til forbedring af den danske konkurrenceevne, der skal understøtte vækst og beskæftigelse i den private sektor.

Med budgetloven skal regeringen fremlægge lovforslag om lofter for de kommunale serviceudgifter i perioden 2014-2017.

Det indgår i regeringens udspil, at rammen for kommunernes serviceudgifter i 2014 fastsættes svarende til budgettet for 2013 fratrukket 2 mia. kr.

Det ligger i forlængelse af den aftale, som regeringen og KL indgik i januar, og som supplerer økonomiaftalen for 2013. Heri er der som følge af forventede lavere serviceudgifter i 2013 enighed om at øge de kommunale anlægsinvesteringer med 2 mia. kr. udover det budgetterede niveau i 2013.

Budgetrammerne for 2014 indebærer fortsat mulighed for opretholdelse af den kommunale service, men nødvendiggør samtidig en stram styring af økonomien i kommunerne. Regeringen bakker op om de lokalpolitiske prioriteringer, som følger heraf.

Regeringen og KL har i forlængelse heraf drøftet følgende:

  • Regeringen og KL er enige om at videreføre løftet af de kommunale investeringer fra 2013 til 2014. Dermed vil kommunernes investeringer i 2014 udgøre 18,1 mia. kr. svarende til det forventede investeringsniveau i 2013. Bloktilskuddet justeres i overensstemmelse hermed.
  • Udgiftslofterne for 2014 til 2017 vil udgøre udgangspunktet for de kommunale rammer i de kommende år. Det understøtter et flerårigt perspektiv på rammerne for kommunernes økonomi. Der vil fortsat i de årlige økonomiforhandlinger kunne drøftes eventuelle nye prioriteringer. 
  • Der er enighed om, at regeringen og KL i de økonomiske forhandlinger i juni vil drøfte den forebyggende og sundhedsfremmende indsats i kommunerne med henblik på en styrket indsats.
  • Med økonomiaftalen for 2013 er balancetilskuddet ekstraordinært løftet med 3 mia. kr. Hertil kommer en lånepulje på 500 mio. kr. Regeringen og KL er enige om, at der i 2014 er en tilsvarende udfordring i forhold til kommunernes likviditet. Den konkrete håndtering drøftes i forbindelse med forhandlingerne om kommunernes økonomi for 2014.
    Der er endvidere enighed om i økonomiforhandlingerne for 2014 at drøfte kommunernes finansieringsmæssige udfordringer i de kommende år. 
  • Der er enighed om, at regeringen og KL's samarbejde om effektiviseringer, jf. moderniseringsaftalen, videreføres. Det er i den sammenhæng afgørende, at kommunerne har de nødvendige frihedsgrader i den løbende prioritering og effektivisering.
    I lyset af de forudsatte rammer i 2014 er der endvidere enighed om, at råderummet som følge af konkrete initiativer i en økonomiaftale for 2014 prioriteres inden for den kommunale økonomi.

 

 


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Thomas Gyldal Petersen

Borgmester (S), Herlev Kommune, formand, KL's Børne- og Undervisningsudvalg
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2003)

Jørn Pedersen

Udviklingsdirektør, Vision Estate, bestyrelsesformand, IBA Kolding, bestyrelsesformand, CCTV Nordic A/S, repræsentantskabsmedlem, Alm. Brand, repræsentantskabsmedlem, Middelfarts Sparekasse
handelsuddannelse (Kolding Købmandsskole), diplomuddannelse i ledelse

0:000:00