DSB’s gæld når det laveste niveau siden årtusindeskiftet

INTERVIEW: Efter store sparerunder og omfattende effektiviseringer har DSB nedbragt virksomhedens tocifrede milliardgæld til et nyt bundniveau. Forude venter historisk store investeringer i nye tog, fortæller DSB’s direktør.

DSB har høvlet knap ti milliarder kroner af sin gæld siden 2011. Snart kommer ny tocifret milliardlån til.
DSB har høvlet knap ti milliarder kroner af sin gæld siden 2011. Snart kommer ny tocifret milliardlån til.Foto: Søren Bidstrup / Ritzau Scanpix
Kim Rosenkilde

Små 30 år efter de første IC3-tog blev taget i brug, drøner det driftssikre og danskproducerede tog fortsat afsted som rygraden i den landsdækkende kollektive trafik.

Alderdomstegnene er begyndt at sætte ind, men et facelift af dets interiører for 250 millioner kroner skal sikre, at passagerne heller ikke de kommende år lægger alt for meget mærke til, hvor mange kilometer de hvide tog reelt har kørt.

Levetidsforlængelse af IC3-togene er blot en af de indsatser, DSB har måttet ty til for at kompensere for, at milliardinvesteringerne i afløseren IC4 aldrig gav den forudsatte fornyelse og effektivisering af driften.

Tværtimod tyngede en tocifret milliardgæld for små ti år siden tungt, uden DSB kunne levere de nødvendige overskud for at afvikle den. Men i dag ser det anderledes ud.

En gennemgang af DSB’s regnskaber viser, at den rentebærende gæld er bragt ned på 3,8 milliarder kroner, det laveste niveau siden årtusindeskiftet.

”Det er en konsekvens af to ting. For det første, at vi kan levere et overskud på vores drift, som betyder, at vi kan betale gælden tilbage. Og for det andet er det også et resultat af, at vi i en lang årrække ikke har lavet nogen store investeringer i togmateriel,” siger DSB’s administrerende direktør, Flemming Jensen.

Lån for 20 milliarder venter
Ambitionen er en yderligere nedbringelse af gælden, inden der igen inden for få år skal optages nye lån. Ja, faktisk er der udsigt til en historisk investeringsbølge i den statsejede virksomhed.

”Der ligger nogle meget store investeringer foran os i både nye ellokomotiver, ’fremtidens tog’ og herefter også nye S-tog. Og ud over indkøbet af materiel kommer der også mange afledte projekter med nye værksteder og opgraderinger,” siger Flemming Jensen.

Ifølge ham er det svært at sætte et specifikt beløb på investeringsbehovet, men totalt set vil der frem mod midten af 2020’erne være tale om op mod 20 milliarder kroner. Og det vil være lån, som DSB selv skal kunne forrente og afvikle inden for virksomhedens egen økonomi.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00