Flertal vil bevare muligheden for at gå direkte fra ministerjob til lobbytjans

JOBSKIFTE: Det giver mistillid til politikerne, når Brian Mikkelsen kan gå direkte fra erhvervsminister til direktør for Dansk Erhverv, mener flere røde partier. De vil have en karensperiode ligesom mange andre EU-lande, men V og S siger nej.

Diskussionen om regler for ministres jobskifte har været oppe flere gange før - blandt andet da Karen Hækkerup (tv.) gik fra justitsminister til direktør i landbrugets lobbyorganisation Landbrug & Fødevarer.
Diskussionen om regler for ministres jobskifte har været oppe flere gange før - blandt andet da Karen Hækkerup (tv.) gik fra justitsminister til direktør i landbrugets lobbyorganisation Landbrug & Fødevarer.Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Kristine Korsgaard

"Er det smart for tilliden til folkestyret, at Brian Mikkelsen, der har haft ansvaret for, og som har gennemført en række lukrative aftaler for erhvervslivet, skifter job direkte til Dansk Erhverv?"

Sådan lød spørgsmålet fra Enhedslistens Pelle Dragsted på Twitter på dagen, hvor erhvervsministeren annoncerede, at han i stedet skal være direktør i Dansk Erhverv.

Og Enhedslisten er ikke det eneste parti, der er bekymret over det principielle i, at man i Danmark kan være minister den ene dag og lobbyist på samme område dagen efter. Også SF har tidligere kritiseret det, der bliver kaldt "den gyldne svingdør". 

Og Alternativet foreslår konkret, at der skal gå mindst 18 måneder imellem en ministerpost og et job som lobbyist på samme område - en såkaldt karensperiode. 

Fakta
Her er argumenterne for og imod regler for ministres jobskifte

For strammere regler
  • Man mindsker risikoen for sammenblandede interesser og mistanke om korruption.
  • Mange andre lande i EU samt selve EU-Kommissionen har regler på området.
Imod strammere regler
  • Der er ingen konkrete eksempler på, at en dansk minister har misbrugt sin position eller særlige viden i forbindelse med et jobskifte til den private sektor.
  • Det vil være svært at afgrænse, hvilke job en minister ikke må tage.
  • Det kan blive svært at rekruttere dygtige ministre, hvis vilkårene i jobbet bliver for ringe.
  • Hvis man indfører regler for ministre, skal der også være regler for folketingsmedlemmer, og det bliver dyrt at kompensere alle de mennesker for manglende mulighed for jobskifte.
  • En karensperiode vil være symptombehandling af et problem, som nærmere handler om utilstrækkelig åbenhed.

Kan skabe mistillid
"Vi skal gøre det for at sikre, at der hele tiden er gennemsigtighed i forhold til de beslutninger, politikerne træffer. Det går ikke, at man som minister går direkte over i en lobbyvirksomhed, når man sidder med så stor viden om, hvad der er på vej politisk," siger Josephine Fock (ALT).

Hvad er egentlig problemet i, at man har den viden?

Som jeg ser det, vil en karensperiode gøre det meget svært at “slippe” ud af politik.

Jan E. Jørgensen
(V)

"At man kan bruge den til at målrette sit arbejde meget præcist. Når Dansk Erhverv ved, hvad regeringen påtænker at lave på erhvervsområdet – hvad de vil og ikke vil – så giver det en skæv fordeling af magten i forhold til andre erhvervsvirksomheder. Og derudover risikerer man at skabe en mistillid til politikerne, når man går direkte ud og varetager nogle andre interesser," siger Josephine Fock.

To forskere i lobbyisme anbefaler ifølge DR de danske politikere at indføre regler for ministres jobskifte.

Svensk minister: Vi har været naive
I Sverige er nye regler netop vedtaget, så en minister frem over skal have en særlig tilladelse fra et udvalg, hvis vedkommende skal kunne gå fra minister til et privat job inden for 12 måneder. Reglen kommer også til at gælde statssekretærer.

Dokumentation

Her er andre EU-landes regler for ministres jobskifte

Ifølge en rapport fra Transparency International fra 2015 havde følgende 13 EU-lande på daværende tidspunkt regler på området:

  • Bulgarien: Et års karensperiode for job i firmaer, som man har ført kontrol med eller haft ansvar for regulering af i løbet af det seneste år i embedet.

  • Cypern: To års karensperiode. Regeringsmedlemmer skal søge om og få tilladelse ved en særlig uafhængig komité forud for ansættelsen. Det er strafbart, hvis man ikke først søger om tilladelse eller overtræder et forbud. Man risikerer en bøde på 17.000 euro.

  • Estland: Et år for stillinger i selskaber, som man tidligere har ført kontrol eller tilsyn med.

  • Frankrig: Tre år for job i virksomheder, hvor man tidligere har været ansvarlig for at overvåge eller kontrollere aktiviteter.

  • Holland: Ingen generel karensperiode, men ministre og ledende embedsmænd i Forsvarsministeriet har to års karens.

  • Italien: Et års karensperiode. Ministre må ikke lade sig ansætte i et job, hvor de har ledelsesopgaver inden for deres tidligere ressortområde.

  • Irland: Et år for lobbyvirksomhed. I denne periode skal man have godkendelse fra en kommission, før man kan drive lobbyvirksomhed på et område, man tidligere har arbejdet med. Overtrædelse kan medføre bøde og fængselsstraf.

  • Letland: To år for job i virksomheder, som man tidligere har truffet beslutninger om, tildelt ressourcer eller ført tilsyn og kontrol med. Man risikerer at få forbud mod igen at bestride et offentligt embede.

  • Portugal: Tre år for job i virksomheder, der er blevet privatiseret eller har modtaget skattemæssige fordele, mens man var i embedet. Man kan få forbud mod at bestride politiske positioner eller ledende stillinger i det offentlige i op til tre år.

  • Slovenien: To år for lobbyvirksomhed. Der er visse former for tilsyn til at overvåge jobskift

  • Spanien: To år for stillinger, der er direkte relateret til den position, man tidligere har haft i regeringen. Man er samtidig forpligtet til at rapportere om aktiviteter, der kan være på kant med karensperioden.

  • Storbritannien: To år for roller, der involverer lobbyvirksomhed mod regeringen. Ministre og højtstående embedsmænd er forpligtede til at konsultere en særlig kommission før en ansættelse. Der er dog ingen sanktioner.

  • Tjekkiet: Et år for stillinger i virksomheder, der i de seneste tre år har haft en kontrakt med regeringen. Man risikerer en bøde.

  • Sverige: Senere i år træder nye regler i kraft, så en minister skal have særlig tilladelse for at kunne tage et privat job inden for de første 12 måneder efter ministerjobbet. 

0:000:00