Ændring af § 5, stk. 2: Her er aktørernes anbefalinger til Boligministeren

REAKTIONER: "Drop paragraffen", "det går ud over andelshavere", og "pas på pensionsopsparingerne", lyder nogle af reaktionerne. Altinget har talt med nogle af de interessenter, der har aktier i boligreguleringsloven § 5, stk. 2, og skal mødes med boligministeren den kommende uge.

I går fremlagde boligministeren mulige scenarier for ændring af § 5, stk. 2-lov. Denne uge skal han mødes med en række interessenter (Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix)
I går fremlagde boligministeren mulige scenarier for ændring af § 5, stk. 2-lov. Denne uge skal han mødes med en række interessenter (Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix)
Maria Neergaard Lorentsen

Nu skal der gøres op med bolighajernes spekulationsopkøb.

I går kom Transport- og Boligministeriets ekspertgruppes konklusion endelig.

I rapporten var der fire scenarier til at løse § 5, stk. 2, problematikken. Men ingen af scenarierne kommer uden konsekvenser, derfor skal boligministeren den kommende tid mødes med interessenterne, fortalte han på pressemødet i går.

Læs her, hvad interessenterne mener om forslagene:

LLO: Afskaf paragraffen

Lejernes Landorganisation går efter den hardcore løsning, når de denne uge skal mødes med ministeren: Afskaf § 5, stk. 2.

"Selve reguleringen i § 5, stk. 2, fungerer simpelthen ikke, så længe du kan få nogen til at betale de høje huslejer. Og det kan man, når der er boligmangel," siger Claus Højte, direktør i LLO.

Rapporten viser, at huslejeprisen i § 5, stk. 2-lejligheder er steget 63 procent siden 2007. Til sammenligning steg forbrugerpriserne i samme periode med 20 procent.

Smuthullet i paragraffen har simpelthen for store konsekvenser for lejerne, der bliver presset ud af deres boliger, mener han.

Dokumentation

Paragraf 5, stk. 2, i boligreguleringsloven

Paragraffen blev indført i 1996 for at give lejere en billigere husleje og udlejere incitament til at renovere og lave gennemgribende forbedringer af ældre ejendomme, så det lejedes værdi bliver væsentligt forøget. Paragraffen tillader, at udlejer ved genudlejning kan regulere og hæve huslejen markant efter forbedringer af boligen i forbindelse med fraflytning. Udlejeren kan nemlig flytte huslejen ud af den restriktive boligreguleringslov og over i lejeloven. Det betyder, at boligen kan udlejes efter det lejedes værdi, der er markant højere. Det indebærer også kapitalfonde, som kan tjene stort på at opkøbe og renovere ejendomme. 

Udenlandske investorer i Danmark

Selvom danske ejendomsvirksomheder og pensionskasser endnu ejer over størstedelen af ejendommene, spiller udenlandske investorer en stadig større rolle på det danske boligmarked.

På fem år er andelen af udenlandske penge investeret i danske ejendomme således mere end tidoblet fra 4,4 milliarder kroner tilbage i 2012 til knap 50 milliarder kroner i 2017.

Danmark bliver betragtet som et godt boligmarked for investorer på grund af den politiske og økonomiske stabilitet og det lave renteniveau. Risikoen for danske boligejere kan dog være huslejestigninger, der kan føre til, at lejere ikke har råd til at betale huslejeniveauet i større danske byer. Forklaringen på prisstigningerne er dog ikke blot juridisk, men også strukturel, eftersom befolkningstilvæksten betyder, at der bliver flere om buddet i de store byer, hvor mange står i kø for at finde en bolig. Det kan presse prisen i vejret.

Kilder: Boligministeriet, DR og Newsec


Altinget logoBy og Bolig
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget by og bolig kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00