Debat

Røde Kors: Vi kan engagere langt flere danskere med digital frivillighed 

Den digitale frivillighed kan være vejen til at engagere de unge, de erhvervsaktive og børnefamilierne. Der er behov for at nytænke frivilligindsatser og organiseringer, så vi kan få alle med, skriver Nynne Reenberg.

Med en onlineaktivitet kan også de virksomheder, som tilbyder deres ansatte at udføre frivilligt arbejde et par timer om måneden, være med. Transporten skæres væk, du kan hjælpe i arbejdstiden og pludselig kan en til to timer om måneden faktisk omsættes til meningsfyldt frivilligarbejde, skriver Nynne Reenberg.
Med en onlineaktivitet kan også de virksomheder, som tilbyder deres ansatte at udføre frivilligt arbejde et par timer om måneden, være med. Transporten skæres væk, du kan hjælpe i arbejdstiden og pludselig kan en til to timer om måneden faktisk omsættes til meningsfyldt frivilligarbejde, skriver Nynne Reenberg.Foto: Bax Lindhardt/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Der har over en længere periode været fokus på den kritiske tilstand, som ’foreningsdanmark’ befinder sig i. En tilstand, hvor det er sværere og sværere at finde frivillige, der vil engagere sig i vigtige og givende organisationsaktiviteter.

Særligt har debatten været koncentreret om, hvordan de danske foreninger får fat i den nye generation af unge, som hellere vil arbejde frivilligt her og der og fra gang til gang frem for – som deres forældre og bedsteforældre – at binde sig til faste vagter.

Men er den eneste løsning at fokusere på de unge? Overser vi ikke en stor gruppe potentielle frivillige, hvis vi kun har fokus på at få den nye generation med ombord? Og når vi taler om fremtidens frivillige, hvad skal der så til for at få dem til at give lidt af sig selv?

Den digitale frivillighed kan naturligvis ikke løse alle udfordringer. Og den skal heller ikke nødvendigvis stå alene men snarere tænkes som et supplement

Nynne Reenberg
Røde Kors

I Røde Kors har vi netop erfaringer med, at det faktisk kan lade sig gøre at rekruttere både unge frivillige og frivillige fra de grupper, der traditionelt ses som vanskelige at rekruttere, fordi de har meget travlt i hverdagen. Det er eksempelvis de erhvervsaktive og børnefamilierne.

Hvordan? Ved at fokusere meget mere på digital frivillighed.

Frivillige i alle aldre

Et eksempel på arbejdet med digital frivillighed er Røde Kors’ online sprogtræningsplatform, Sprogland.dk. Her sidder frivillige i alle aldre og overalt i Danmark og øver dansk med flygtninge og andre, der har en internetforbindelse og mod på at lære sproget. Onlinesessionerne foregår på alle tidspunkter af døgnet i alle ugens dage.

De frivillige bestemmer selv hvornår og hvor mange timer, de vil hjælpe. Her udgør cirka 50 procent af frivilligkorpset den gruppe, som vi normalt antager ikke har tid til at lave frivilligt arbejde, nemlig de 31-65-årige.

Og hvordan er vi så lykkedes med det?

Ja, svaret skal blandt andet findes i fleksibiliteten. Udover at vi alle alligevel lever meget af vores liv foran computeren eller med telefonen i hånden, er den digitale frivilligheds store værdi, at folk selv kan styre, hvornår man skal være frivillig. Man kan logge på både på selve dagen men også regulere det fra uge til uge, hvis man har travlt i en periode.

På den måde kan frivilligheden meget nemmere forenes med for eksempel et vekslende skema på studiet og perioder med travlhed på job eller på hjemmefronten.

Læs også

Med en onlineaktivitet kan også de virksomheder, som tilbyder deres ansatte at udføre frivilligt arbejde et par timer om måneden, være med. Transporten skæres væk, du kan hjælpe i arbejdstiden og pludselig kan en til to timer om måneden faktisk omsættes til meningsfyldt frivilligarbejde.

Men den digitale frivillighed kan naturligvis ikke løse alle udfordringer. Og den skal heller ikke nødvendigvis stå alene men snarere tænkes som et supplement.

For udsatte borgere kan det for eksempel være sårbart at have svære samtaler online. Og selvom vi skriver 2023, er det fortsat ikke alle steder, at netforbindelsen er lige stabil.

Nytænkning i frivilligindsatsen

Det kræver ressourcer at tænke i nye baner og udvikle intuitive digitale løsninger.

Det er vigtigt, at vi i langt højere grad formår at udnytte de digitale muligheder og tilpasse frivilligopgaverne, så de matcher den frivilliges livssituation

Nynne Reenberg
Røde Kors

Men det betaler sig at teste, fejle og blive klogere på de nye veje man kan gå – særligt på den digitale front, hvor der endnu er et stort uudnyttet potentiale.

Vi lever i en tid, hvor det både er vigtigt og helt nødvendigt, at civilsamfundet også er med til at løfte og løse nogle af de velfærdsudfordringer, vi står over for. Skal vi i mål med det, kræver det, at vi finder nye løsninger og måder at gøre tingene på.

For som det er lige nu, kan mange af de danske civilsamfundsorganisationer ikke få de hænder, der behøves. Det kalder altså i høj grad på nytænkning af frivilligindsatser og organiseringer, der kan få alle med.

Derfor er det også vigtigt, at vi i langt højere grad formår at udnytte de digitale muligheder og tilpasse frivilligopgaverne, så de matcher den frivilliges livssituation. For rigtigt mange ønsker heldigvis fortsat at hjælpe.   

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00