Sådan håndterer du smitte i din forening

CORONAKØREPLAN: Når et medlem eller en frivillig bliver smittet med coronavirus covid-19, er der brug for overblik og klar kommunikation. Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger (DGI) giver her et kig ned i deres manual for smittehåndtering.

(OBS: Det er mere end et år siden, denne artikel er blevet redigeret. Vær derfor opmærksom på, at dele af indholdet kan være forældet)

Hen over efteråret skal coronavirus covid-19 slås ned lokalt. Det stiller krav om lokalt lederskab i de berørte områder, hvor der potentielt opstår smitteudbrud.

Hos paraplyorganisationen DGI er det ambitionen, at “oversætte og skabe forståelse”, så myndigheders regler og retningslinjer bliver så enkle og tydelige så muligt ude i foreningerne.

Derudover påpeger formand Charlotte Bach Thomassen, at civilsamfundet trods alt er klogere på sygdommen, end vi var, da coronavirus kom til landet: 

“Alle ledere og bestyrelser skal selvfølgelig holde sig orienteret for at håndtere eventuelle smitteudbrud i deres område. Vi har igennem de sidste måneder fået viden og erfaring, som vi deler med vores foreninger, og vi ved, hvordan idrætten trygt kan fortsætte under corona-regler. Det betyder, at vi ved, hvad der skal ske, hvis et medlem testes positivt. Vi ved også, hvad det vil sige at lukke ned, og hvordan man åbner igen. Det skaber alt sammen tryghed i en uforudsigelig tid,” siger hun. 

DGI's vejledning til foreningslivet
Her finder du DGI’s samlede oversigt med løsninger på mange af de udfordringer, coronavirus covid-19 stiller foreningslivet i. 

Har din organisation ikke selv en køreplan for smittehåndtering, kan du her finde inspiration i DGI’s vejledning til idrætsforeninger:

1. Dan overblik
Hvis et medlem potentielt er smittet, er det vigtigt at danne sig et overblik over situationen. Hvornår er symptomerne opstået? Er medlemmet den eneste fra foreningen med symptomer? Kan smitten være sket i forbindelse med en aktivitet

2. Kommunikation - fordeling af ansvar
Det er vigtigt, at foreningen kommunikerer troværdigt, ærligt, åbent og hurtigt.

DGI anbefaler, at I vælger en kommunikationsansvarlig, for eksempel formanden eller et bestyrelsesmedlem.

Det er denne person, alle i foreningen kontakter, hvis de har spørgsmål. I bør også vælge en talsperson, der taler med pressen, hvis det bliver nødvendigt.

Talspersonen kan være den samme som den ansvarlige, men er det ikke nødvendigvis. Her finder du DGI’s køreplan for smittehåndtering, som denne guide baserer sig på:

3. Før test
Når foreningen har et overblik over situationen, bør den skrive til øvrige medlemmer, at der er et potentielt smittet medlem.

Hvis medlemmet har deltaget i aktiviteter i foreningen, kort før symptomerne er opstået, bør det også stå i beskeden. For at overholde GDPR (Persondataforordningen) må medlemmet ikke nævnes med navn.

I beskeden til medlemmerne bør der stå, at der kommunikeres til alle, når testresultat foreligger, og at øvrige medlemmer i mellemtiden bør holde øje med eventuelle symptomer.

4. Efter test
Hvis testen er negativ, skriver I ud til alle medlemmer, at medlemmet med symptomer er testet negativ for COVID-19.

Hvis testen er positiv for COVID-19, skal de personer i foreningen, som medlemmet kan risikere at have smittet, informeres, så de bliver testet. Det kaldes kontaktopsporing og har til formål at mindske smittespredningen. 

Foreningen og/eller det smittede medlem bør derfor kontakte alle, som medlemmet har været i tæt fysisk kontakt med.

Det kræver en opgørelse fra 48 timer, før medlemmets symptomer startede, og indtil 48 timer efter medlemmets symptomer er ophørt. 

5. Hjælp den potentielt smittede
Igennem hele forløbet er det vigtigt, at foreningen ikke kun kommunikerer til og er der for alle de øvrige medlemmer.

Den skal også være der for det medlem, der potentielt er smittet. For det kan være belastende at vide, at man potentielt har smittet flere andre. Hav derfor løbende kontakt med det potentielt smittede medlem. 

DGI's vejledning til smittede
DGI har også lavet en vejledning til det potentielt smittede medlem: 

1. Før test
Ved symptomer på COVID-19 skal medlemmet straks isolere sig selv fra andre. Medlemmet skal selv booke tid til en COVID-19-prøve på coronaprover.dk.

2. Ved negativ test
Hvis medlemmets test er negativ, og vedkommende ikke længere har symptomer på COVID-19, behøver vedkommende ikke længere isolere sig.

3. Efter positiv test:
En medarbejder fra Coronaopsporing, som er en enhed under Styrelsen for Patientsikkerhed, vil kontakte medlemmet telefonisk og gennemgå retningslinjerne.

Coronaopsporing vil blandt andet pålægge medlemmet, der er testet positivt for COVID-19 følgende:

  • Selvisolation, indtil 48 timer efter at vedkommende er fri for symptomer.
    Hvis medlemmet ikke har symptomer efter sin positive test:
  • Medlemmet skal Isolere sig selv, indtil syv dage efter, at vedkommende fik taget testen. Hvis medlemmet får symptomer i løbet af de syv dage, skal medlemmet blive hjemme, indtil 48 timer efter at vedkommende er fri for symptomer.

Forrige artikel Poul Due Jensens Fond: 75 procent af vores donationer går til coronakrisen i år Poul Due Jensens Fond: 75 procent af vores donationer går til coronakrisen i år Næste artikel Memory lane: Tre kampagner der skabte forandring Memory lane: Tre kampagner der skabte forandring
Kommuner investerer i foreningsudvikling

Kommuner investerer i foreningsudvikling

DGI's hovedorganisation har besluttet at indgå endnu flere strategiske samarbejdsaftaler med landets kommuner. Som en udløber af den ambition spirer en tendens frem med professionelle foreningsudviklere finansieret delvist af kommuner. DGI Østjylland fortæller her om deres erfaring med foreningsudviklere.

Lær af andelsboligforeningen SABs grønne rejse

Lær af andelsboligforeningen SABs grønne rejse

En køreklar og detaljeret strategi er det vigtigste værktøj for at omstille en boligforening i en bæredygtig retning, mener formand for Sønderborg Andelsboligforening, Vivian Engelbredt.

Boligforeninger: Kom godt i gang med den bæredygtige omstilling

Boligforeninger: Kom godt i gang med den bæredygtige omstilling

Sønderborgs almene boligforeninger er midt i processen med at omstille deres boligmasse til en mere energivenlig og bæredygtig version. Her deler Torben Esbensen, rådgivende ingeniør bag projektet, ud af erfaringer og giver råd til, hvordan din boligforening kan følge det grønne fodspor.

Trækker det op til uvejr? Sådan bremser du en ulmende mediestorm

Trækker det op til uvejr? Sådan bremser du en ulmende mediestorm

Som organisation i civilsamfundet lever man i høj grad af sin egen troværdighed, og en alvorlig mediesag kan koste både medlemmer og samarbejdspartnere. Bliv klogere på mediestorme, og hvordan du bedst bremser en krise, inden den gør stor skade.

Når stormen brager: Her er din tjekliste

Når stormen brager: Her er din tjekliste

Når en mediestorm rammer, står din organisation i en alarmsituation, der kræver øjeblikkelig handling. Her har du kommunikationsekspert Henrik Kragelunds tjekliste til, hvordan du hurtigt kommer på den anden side af krisen.

Guide: Sæt aftryk på kommunalpolitikken

Guide: Sæt aftryk på kommunalpolitikken

Civilsamfundsorganisationer har et uudnyttet spillerum, og med kommunalvalget lige rundt om hjørnet, kan det give god mening at arbejde med at få mere indflydelse på den lokalpolitiske dagsorden. Det siger Maria Steno, medforfatter til bogen 'Lokal Lobbyisme'.

Skab lokale forandringer: Lær af naturelskerne i Furesø

Skab lokale forandringer: Lær af naturelskerne i Furesø

Man kan tage ved lære af Danmarks Naturfredningsforening i Furesø, når det kommer til at arbejde lokalpolitisk. De har i samarbejde med lokale ildsjæle og Furesø Kommune startet initiativet Vilde haver, som skal sikre mere biodiversitet.

Ledelse: Lær at dirigere bæredygtige samfundsløsninger frem

Ledelse: Lær at dirigere bæredygtige samfundsløsninger frem

Komplekse samfundsproblemer kræver fælles og systematisk ledelse på tværs af civilsamfund, det private og det offentlige Danmark. To nye uddannelser sætter ledelse af systemisk forandring og social innovation på programmet dette efterår.

Gode råd: Hjælp den sociale innovation på vej

Gode råd: Hjælp den sociale innovation på vej

Bliv bedre til at tage livtag med komplekse samfundsproblemer. Civilsamfundets Videnscenter har bedt Anders Folmer Buhelt fra Akademiet for Social Innovation og Anne-Mette Steinmeier fra Mobilize om gode råd til, hvordan du som leder tænker social innovation ind i din organisation.