Danmark når energimål uden vindmøller
Kasper Pihl Møller
JournalistNye tal fra Energistyrelsen viser, at Danmark allerede er godt på vej til at nå målet om 30 procents vedvarende energi i 2020. Med de tiltag, der allerede er sat i værk, så vil der i 2020 kun mangle 1,7 procent.
Men ifølge tal fra Dansk Energi og en ekspert, som Altinget har talt med, så kan de sidste 1,7 procent komme fra el-biler og tiltag for at nå målet om mindre CO2-udslip uden for kvotesektoren.
Disse faktorer har Energistyrelsen ikke regnet med i sin fremskrivning. Dermed kan regeringen slippe for at bygge vindmøller de næste 10 år uden at komme på kant med EU-forpligtelserne.
Energieffektivitet øger VE
Ifølge Brian Vad Mathiesen, der forsker i energiplanlægning på Aalborg Universitet, så er det realistisk, at målet om 30 procent vedvarende energi vil blive opnået som en sideeffekt, når Danmark skal nå målet at mindske CO2-udslippet uden for kvotesektoren med 20 procent:
EL-bilers bidrag til VE-andel
-600.000 elbiler i 2020 svarer til, at man reducerer brutooenergiforbruget med 26 PJ.
-Det betyder et fald i bruttoenergiforbrug på 3 procent.
-Det øger VE-andelen med 1 procent.
-Baggrunden er, at flere elbiler vil reducere det samlede energiforbrug, fordi de udnytter energien fire gange bedre end konventionelle biler.
-Det vil være med til at øge andelen af vedvarende energi, som udregnes af det samlede energiforbrug.
-Dansk Energi har i planen "power to the people" lagt op til 600.000 el-biler i 2020.
"Ja, det er det. For eksempel vil hele energibesparelsen i boligsektoren spare på det samlede energiforbrug. Det vil øge den samlede procentdel af vedvarende energi uden at øge den installerede effekt," siger Brian Vad Mathiesen og uddyber:
"Jo mere effektivt vi bruger vores energi, jo bedre er det i forhold til VE-målet. Det gælder hele vejen rundt - både varme, el og transport."
El-biler øger VE
Afdelingscheff i Dansk Energi, Lars Hansen, er enig i, at målet uden for kvotesektoren indirekte vil øge VE-andelen:
"Der vil være intiativer, som vil hjælpe med begge mål. Det kunne for eksempel være elbiler eller bioethanol," siger Lars Hansen.
Han fremhæver, at 2. generations biobrændstof tæller direkte som vedvarende energi, mens elbiler er med til at mindske det samlede energiforbrug, og på den måde øger andelen af vedvarende energi.