Debat

EL: Mærsk skal selv betale for renoveringen af Tyra-platformen

DEBAT: Hverken mørklægning af milliardindtjening eller partistøtte til Venstre gør det rimeligt, at Mærsk og DUC skal have flere skatterabatter oveni skatter, der i forvejen er alt for lave. Det skriver Rune Lund, skatteordfører i Enhedslisten.

Maersk har masser af penge og bør selv stå for renoveringen af Thyra-feltet, skriver Rune Lund fra Enhedslisten.
Maersk har masser af penge og bør selv stå for renoveringen af Thyra-feltet, skriver Rune Lund fra Enhedslisten.Foto: Maersk
Henrik Axel Lynge Buchter
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Rune Lund (EL)
Skatteordfører

Mærsk har truet med at lukke Tyra-platformen i Nordsøen, hvis ikke Folketinget disker op med flere skatterabatter – og hvis ikke der kommer en afklaring inden nytår.

Det er revolverpolitik, der batter. Men der er ingen grund til at give efter. Mærsk og de andre olieselskaber tjener nemlig rigtig mange penge på deres aktiviteter i Nordsøen.

24. november kunne Politiken berette, at Mærsk og Dansk Undergrunds Consortium (DUC) har tjent meget mere, end der oprindeligt var forudsat i Nordsøaftalen fra 2003. Ifølge Politikens beregninger var der tale om samlet set – mindst – 16 milliarder kroner mere i årene 2004-2010.

Fakta
Bland dig i debatten!
Skriv til [email protected]

Og her taler vi om en aftale, der i forvejen er kendt for at være ekstremt lukrativ for olieselskaberne, hvilket blandt andet kan ses ved, at de økonomiske vismænd tidligere har sagt, at olieselskaberne tjener ”overnormal profit” som følge af aftalen.

Politikens beregninger er forsigtige. Enhedslisten har tidligere regnet sig frem til, at der kunne være tale om et væsentligt større beløb end de mindst 16 milliarder. Men selv hvis vi tager udgangspunkt i de 16 milliarder kroner, så er det cirka det dobbelte af, hvad Goldman Sachs fik ud af børsnoteringen af DONG i 2016 efter sølle to års ejerskab af 17,9 procent af aktierne.

Så det vil fortsat være skjult for offentligheden, hvor mange penge partiet modtager fra Mærsk samtidig med, at der forhandles om en aftale, der kan betyde en gave på flere milliarder til Mærsk.

Rune Lund, skatteordfører i Enhedslisten

Lidt populært sagt er ekstraindtjeningen for DUC en DONG gange to.

Mærsk har masser af midler
Det understreger, hvor vigtigt det er at få opdaterede tal for olieselskabernes indtjening i Nordsøen. De oplysninger, der indtil nu er givet Folketinget, stammer tilbage fra VK-regeringen i 2011. Men regeringen har nu besluttet sig for at mørkelægge disse oplysninger.

Skatteminister Karsten Lauritzen (V) skriver i et svar til undertegnede 25. november, at regeringen har ”foretaget en fornyet vurdering af omfanget af tavshedspligten.” Meget belejligt for en regering, hvor blandt andet energi-, forsynings- og klimaminister, Lars Christian Lilleholt, allerede har udtalt sig meget imødekommende over for Mærsks ønsker.

Regeringen prøver åbenlyst at undgå, at befolkningen får de senest opdaterede tal for, hvor mange ekstra milliarder olieselskaberne kan proppe i lommen på grund af en alt for gavmild Nordsøaftale.

Mærsk har rigeligt med midler til selv at stå for renoveringen af Tyra. En renovering, som i øvrigt ikke kan komme som en overraskelse for nogen, hvorfor der under alle omstændigheder burde have været lagt penge til side gennem flere år. Det kaldes ”rettidig omhu”. Noget som Mærsk ellers bryster sig af skulle være et princip, de holder sig til.

Et princip, der i forhold til Tyra er afløst af ”lad skatteborgerne betale”.

Vi kan altså ikke få de præcise tal fra regeringen. Men vi kan i Enhedslisten dog ud fra de mere overordnede tal, vi har fået af regeringen, beregne, at der med meget stor sandsynlighed er tale om en årlig ekstraindtjening i 2011 til 2014, der som minimum ikke er mindre end den årlige ekstraindtjening, vi har set i årene 2004-2010.

En smule transparens
Der skal åbenbart være meget lukkethed omkring regeringen og Mærsk. Enhedslistens politiske ordfører, Pernille Skipper, prøvede i spørgetimen tirsdag 22. november at få Lars Løkke til at svare på, hvor mange penge Venstre modtager i partistøtte fra Mærsk.

En smule transparens ville være på sin plads her. Det er naturligvis en væsentlig oplysning at få frem – især når der pt. foregår forhandlinger mellem lige præcis Mærsk og regeringen. Men det fik Pernille Skipper (EL) ikke Lars Løkke (V) til.

Så det vil fortsat være skjult for offentligheden, hvor mange penge partiet modtager fra Mærsk samtidig med, at der forhandles om en aftale, der kan betyde en gave på flere milliarder til Mærsk.

Mærsk skal selv betale for renoveringen af Tyra. De har pengene til det, og selskabet burde for længst have lagt penge til side.

Hverken mørkelægning af milliardindtjening eller partistøtte til Venstre gør det rimeligt, at Mærsk og DUC skal have flere skatterabatter oven i skatter, der i forvejen er alt for lave.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Rune Lund

Fhv. MF (EL)
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2007)

0:000:00