Embedsmænd advarede om mulig stopklods for grønne indenrigsfly inden Frederiksens nytårstale

Statsministerens nytårsvision om helt grøn flytrafik på alle indenrigsruter kan blive bremset af ny EU-lovgivning og teknologiens begrænsninger, vurderede regeringens eget embedsværk før nytårstale. Regeringen skal formentlig have flyselskaber frivilligt ombord, hvis målet skal nås.

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Da statsminister Mette Frederiksen på årets første dag talte til nationen, fremlagde hun en ny vision, der tog den samlede danske luftfartsbranche på sengen.

Inden 2025 skulle det være muligt at flyve “grønt” mellem to danske lufthavne, og fra 2030 skulle danskerne kunne flyve helt "grønt" på alle indenrigsruter. 

En potentiel milepæl i den grønne omstilling, der, hvis det kan lykkes, ikke alene vil give sig udslag i de nationale klimaregnskaber, men langt mere effektfuldt også kan vise vejen for omstillingen af den globale flytrafik.

“Bliver det svært? Ja. Kan det lade sig gøre? Ja, det tror jeg,” sagde Mette Frederiksen.

Hvad, hun ikke nævnte, var, at der er EU-lovgivning på vej, som potentielt kan betyde, at Danmark ikke kan føre ambitionerne ud i livet.

Vi vurderer ikke, at EU spænder ben for realiseringen af den ambition

Klima-, energi- og forsyningsminister
Dan Jørgensen (S)

Den kommende EU-regulering af brændstofforbruget i luftfartsbranchen risikerer nemlig at betyde, at Danmark ikke må stille højere krav til, hvor store andele grønt flybrændstof, der skal hældes i tanken, når fly tanker i danske lufthavne.

Netop det havde embedsmænd i Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet ellers gjort Statsministeriet opmærksom på, mens talen blev forberedt, viser en korrespondance mellem de to ministerier, som Altinget har fået aktindsigt i.

“I skal være opmærksomme på, at det nuværende forslag fra EU-Kommissionen om iblandingskrav i luftfarten risikerer at begrænse de nationale handlemuligheder. Det kan derfor overvejes at EU reflekteres i talen,” skrev en kontorchef i Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet i en mail til en kontorchef i Statsministeriet 21. december 2021.

0:000:00