Debat

Grønne gasbiler kan hjælpe klimaet

DEBAT: Biler, busser og lastbiler på naturgas og biogas kan blive en del af den grønne omstilling. Biogas er i modsætning til diesel 100 procent CO2-neutral, skriver administrerende direktør i HMN Naturgas Susanne Juhl.
Foto: Naturgas.dk
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Susanne Juhl
Administrerende direktør, HMN Naturgas I/S

En karavane af gasdrevne biler er på vej til Danmark. De kommer langsvejs fra med start i Rusland og kører rundt om hele Østersøen med stop i ni lande.

Gaskøretøjerne kommer i anledning af det årlige europæiske rally for gasbiler, Blue Corridor. Måske skulle det hedde Green Corridor i stedet for Blue Corridor, for køretøjer på naturgas og biogas kan blive en del af den grønne omstilling.

Gasbiler vinder frem 
Gasbiler vinder frem i mange lande. Ikke mindst af hensyn til miljø og klima, men også fordi selve gassen er billigere end diesel. I Tyskland kører ca. 100.000 biler på naturgas og biogas. I Sverige er antallet ca. 42.000. I Danmark har vi endnu kun sølle 20 gasbiler, men snart vil der komme mange flere. For eksempel er der med energiforliget afsat 20 mio. kr. til formålet. Gaskøretøjer indgår også i kataloget med mulige virkemidler, som regeringen har fremlagt sammen med sin nye klimaplan.

Fakta

Deltag i debatten!

Send dit indlæg til [email protected] 

Ifølge energiforliget skal Danmarks CO2-udledning i 2020 være reduceret med 40 procent (i forhold til udledningen i 1990). Forliget sikrer dog kun besparelser på 34 procent. Der mangler altså tiltag til yderligere seks procentpoint svarende til en ekstra reduktion på cirka fire millioner tons om året. Her kan biler, busser og lastbiler på naturgas og biogas blive en del af løsningen. Den olie- og dieselbaserede transportsektor tegner sig nemlig for cirka en fjerdedel af CO2-udslippet herhjemme. Især den tunge transport, altså busser og lastbiler, er de store syndere.

Biogas er 100 procent CO2 neutral 
Naturgas giver en vis, om end kun beskeden, CO2-reduktion i forhold til de nyeste dieselmotorer. Den store gevinst kommer, når der bruges biogas. Biogas er nemlig en vedvarende energikilde og altså 100 procent CO2-neutral. Hvis cirka halvdelen af alle tunge køretøjer kommer på biogas, vil der kunne spares cirka 3,5 millioner tons om året.

Hvis cirka halvdelen af alle tunge køretøjer kommer på biogas, vil der kunne spares cirka 3,5 millioner tons om året.

Susanne Juhl
Administrerende direktør, HMN Naturgas I/S

Tallene er beregnet ud fra offentligt tilgængelige tal i Energistyrelsens samfundsøkonomiske brændselsprisforudsætninger samt Energistyrelsens teknologikatalog.

I HMN-koncernen, som er Danmarks største naturgasselskab, har vi bygget landets første døgnåbne gastankstation, og flere er på vej. Flere kommuner og trafikselskaber vil nemlig udskifte dele af deres vognpark med køretøjer på naturgas suppleret med biogas. I løbet af 2014 vil der efter planerne være mere end ti gastankstationer herhjemme.

Det er positivt, at regeringen har øje for gassen som en del af løsningen. I klimakataloget peges der på, at afgiften på naturgas til køretøjer kan sættes ned, og at der kan gives tilskud til gasdrevne lastbiler og busser. Det er gode tiltag, men det vigtigste er dog, at vi får indrettet et system, hvor afgifterne afspejler de reelle belastninger af klima og miljø.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00