Nye beregninger: Norsk elbilpolitik giver CO2-besparelser i resten af verden

NORGE: Elbiler er blevet billigere i hele verden på grund af det store salg i Norge. Det fører til CO2-besparelser i resten af verden, viser nye beregninger fra DNV GL.

Det store salg af elbiler i Norge har været med til at presse priserne på elbiler og batterier ned i resten af verden, konkluderer DNV GL. 
Det store salg af elbiler i Norge har været med til at presse priserne på elbiler og batterier ned i resten af verden, konkluderer DNV GL. Foto: Arthur J. Cammelbeeck/Altinget
Jeppe Maagaard Holm

Det store salg af elbiler i Norge har været med til at presse priserne ned på elbiler og elbilsbatterier i hele verden, hvilket har ført til store udslipsbesparelser globalt.

Det viser nye beregninger fra registrator- og klassificeringsselskabet DNV GL.

Det skriver det norske medie Aftenposten.

"Ny teknologi som batterier bliver billigere, jo flere man producerer. Dermed vil flere i andre lande også vælge at købe elbil. Vi har foretaget beregninger, der viser, at de totale globale CO2-udslip i perioden 2010-2050 ville have været tæt på 400 millioner ton højere uden den norske elbilpolitik," siger forskningsleder i DNV GL Sverre Alvik til Aftenposten.

DNV GL: Politik har banet vejen
I Norge er 10 procent af bilparken i dag elbiler, mens elbiler i både Sverige og Danmark udgør 0,6 procent af bilerne, skriver avisen.

Ifølge DNV GL kan den store forskel tilskrives norsk elbilpolitik med stærke økonomiske incitamenter som billigere færgebilletter og afgifts- og momsfritagelser ved køb af elbil.

DNV GL anslår i sine beregninger, at elbilerne i Norge ville have udgjort mindre end en procent af den samlede bilpark uden de anvendte økonomiske incitamenter.

0:000:00