Nye beregninger: Norsk elbilpolitik giver CO2-besparelser i resten af verden
NORGE: Elbiler er blevet billigere i hele verden på grund af det store salg i Norge. Det fører til CO2-besparelser i resten af verden, viser nye beregninger fra DNV GL.
Jeppe Maagaard Holm
JournalistDet store salg af elbiler i Norge har været med til at presse priserne ned på elbiler og elbilsbatterier i hele verden, hvilket har ført til store udslipsbesparelser globalt.
Det viser nye beregninger fra registrator- og klassificeringsselskabet DNV GL.
Det skriver det norske medie Aftenposten.
"Ny teknologi som batterier bliver billigere, jo flere man producerer. Dermed vil flere i andre lande også vælge at købe elbil. Vi har foretaget beregninger, der viser, at de totale globale CO2-udslip i perioden 2010-2050 ville have været tæt på 400 millioner ton højere uden den norske elbilpolitik," siger forskningsleder i DNV GL Sverre Alvik til Aftenposten.
DNV GL: Politik har banet vejen
I Norge er 10 procent af bilparken i dag elbiler, mens elbiler i både Sverige og Danmark udgør 0,6 procent af bilerne, skriver avisen.
Ifølge DNV GL kan den store forskel tilskrives norsk elbilpolitik med stærke økonomiske incitamenter som billigere færgebilletter og afgifts- og momsfritagelser ved køb af elbil.
DNV GL anslår i sine beregninger, at elbilerne i Norge ville have udgjort mindre end en procent af den samlede bilpark uden de anvendte økonomiske incitamenter.