Økonomer bakker op om tilskud til grønne brændstoffer, men kalder regeringens afgift "meget beskeden"

Det kan være fornuftigt at hælde penge i produktion af grønt flybrændstof, lyder det fra to økonomer, der dog mener, at regeringen sagtens kunne skrue den foreslåede afgift på 13 kroner per flyrejse gevaldigt i vejret.

Regeringen vil indføre en flyafgift på 13 kroner per passager på alle afgange fra danske lufthavne. For lavt, lyder det fra flere sider. 
Regeringen vil indføre en flyafgift på 13 kroner per passager på alle afgange fra danske lufthavne. For lavt, lyder det fra flere sider. Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Den flyafgift på 13 kroner per passager, som regeringen i sidste uge foreslog at indføre for at finansiere produktion af grønne flybrændstoffer, er et alt for lavt beløb.

I hvert fald hvis målet er at regulere flybranchen på lige fod med andre sektorer og dermed opnå den billigst mulige grønne omstilling af samfundet.

Sådan lyder det samstemmende fra Niels Buus Kristensen, næstformand i Klimarådet og forskningsleder ved Transportøkonomisk Institutt i Oslo, og Mogens Fosgerau, professor ved Københavns Universitet, der begge efterlyser en betydeligt højere passagerafgift.

"De 13 kroner er ikke nok til at vare adfærdsregulerende på nogen måde. Det spiller ikke nogen rolle i forhold til at regulere vores udledninger fra flyene. Vi mangler stadig klimapolitik på det her område," siger professor Mogens Fosgerau.

Samme melding lyder fra Niels Buus Kristensen, der kalder den foreslåede afgift på 13 kroner for "meget beskeden".

"Klimarådet ser gerne, at forureneren betaler princippet gælder for hele luftfarten, hvilket kræver en højere afgift," skriver han i en mail til Altinget.

"Det skyldes blandt andet, at luftfartens klimabelastning per ton CO2 er værre end for andet CO2-udslip, samtidig med at luftfarten hverken betaler moms eller energiafgifter. En højere afgift kan være med til at lægge en dæmper på den forventede vækst i flyvelysten," skriver Niels Buus Kristensen.

Hverken Mogens Fosgerau eller Klimarådet har nogen konkret anbefaling til, præcis hvor høj passagerafgiften skal være.

Men ifølge Niels Buus Kristensen kan Danmark med fordel kigge til nabolandene for inspiration. 

0:000:00