Debat

PA Consulting: Roadpricing er vejen til billigere biler, renere luft og færre bilkøer

DEBAT: Det er umuligt at overse smart roadpricing, hvis vi skal nå regeringens ambitiøse mål om at reducere CO2-udledningen med 70 procent inden 2030. Bilkommisionen bør åbne for at diskutere, hvordan smart roadpricing kan nedsætte CO2-udslippet og give en mere sikker bilpark, mener PA Consulting.

Roadpricing er ikke en ny opfindelse. De fleste af os har prøvet at betale for at køre over Storebæltsbroen, skriver seniorkonsulenter fra PA Consulting.
Roadpricing er ikke en ny opfindelse. De fleste af os har prøvet at betale for at køre over Storebæltsbroen, skriver seniorkonsulenter fra PA Consulting.Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Mikkel Arvedsen og Peter Westh Christensen
Seniorkonsulenter i PA Consultings udvalg for roadpricing

Hvis regeringens ambitioner om 70 procent lavere CO2-udledning i 2030 skal nås, kræver det en grønnere bilpark.

Anders Eldrups bilkommission kommer snart med bud på, hvordan vi på den ene side kan motivere folk til at skifte benzinbilen ud med en grønnere bil som for eksempel en elbil, og på den anden side sikre, at statens indtægter på cirka 50 milliarder kroner årligt fra afgifter på biler kan fastholdes.

En kombination af afskaffelsen af registreringsafgift og grønne afgifter på biler og en gradvis overgang til smartroadpricing, hvor vi kun betaler for, hvor langt vi kører, hvor vi kører og hvornår, er i vores øjne det mest effektive værktøj til at indfri regeringens ambitioner.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. 

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Roadpricing er ikke en ny opfindelse. De fleste af os har prøvet at betale for at køre over Storebæltsbroen. Her er prisen som udgangspunkt den samme uanset tidspunkt på dagen, og indtægterne finansierer broen og dens vedligehold.

Avanceret form med GPS-enhed
En anden form for roadpricing kan man opleve, hvis man tager bilen til Norge og kører ind i Oslos centrum. Her skal man passere op til flere betalingsringe, jo længere ind i byen man kører.

Vi håber, at Anders Eldrups bilkommission vil bringe smartroadpricing på dagsordenen i løbet af efteråret.

Mikkel Arvedsen og Peter Westh Christensen
Seniorkonsulenter i PA Consultings udvalg for roadpricing

Priserne varierer afhængig af tidspunkt på døgnet, og om du kører i inderste eller yderste betalingsring. Du kommer til at betale mere, hvis du kører i myldretiden, end hvis du venter til om aftenen. Formålet er at mindske trafikken og CO2-udledningen i myldretiden.

Den mest avancerede form for roadpricing – smartroadpricing – består af en lille GPS-enhed, som man placerer i bilen. Alternativt bruger man små radiosendere, som vi kender fra Brobizz og kameraer med automatisk nummerpladegenkendelse.

Her udregnes prisen baseret på det antal kilometer, som du kører, men tidspunkt på døgnet og typen af vejstrækning kan også indgå, når prisen skal fastsættes. Det kunne for eksempel være dyrere at køre i Aarhus Midtby i myldretiden end på en landevej uden for myldretiden. Du vil modtage en regning hver måned, og den vil variere i størrelse, afhængigt af hvor meget du har kørt.

Billigere at købe ny bil
Over halvdelen af din nye bils pris er i dag en registreringsafgift. Det vil sige, at allerede, inden du har kørt den første kilometer, har du betalt registreringsafgift for hele bilens levetid.

Udgangspunktet er, at jo dyrere og mere forurenende bil, desto mere i registreringsafgift. Om du kører lidt eller meget i bilen, har ingen betydning. Smartroadpricing, også kaldet tid- og stedafhængig roadpricing, giver mulighed for at flytte afgiften over på den faktiske brug af bilen.

Det samme kan man gøre med de grønne afgifter. På den måde bliver der større sammenhæng mellem den enkelte bils ulempe for samfundet i form af CO2-udledning, slid på vejbane og bidrag til uheld, og hvad det koster for bilisten at køre i den.

Har en række fordele
For den enkelte bilist, vil indførelse af smartroadpricing og fjernelse af registreringsafgiften og grønne afgifter betyde, at det bliver billigere at købe en ny bil, men dyrere at køre i den. Det har en række fordele:

Grønnere bilpark: Hvis det bliver billigere at købe en ny bil, vil flere købe en ny og mere miljøvenlig bil i stedet for at beholde den gamle eller købe brugt. Fjernelsen af registreringsafgiften vil også fremme salget af elbiler, som stadig er dyrere fra fabrikantens side, end biler, som kører på benzin eller diesel. Hvis vi samtidig indfører takster, som betyder, at benzin- og dieselbiler betaler mere per kilometer end en elbil, skaber det yderligere incitament til at vælge en grønnere bil.

Mere sikker bilpark: Nyere biler er væsentligt sikrere end ældre biler. Dels fordi de har mere sikkerhedsudstyr som for eksempel sideairbags, men også, fordi nyere biler i stigende grad er automatiserede. Den tendens forventes at fortsætte. En nyere bilpark vil styrke trafiksikkerheden.

Færre bilkøer og mindre trængsel: Når du betaler en pris per tur i stedet for at betale registreringsafgift på forhånd og grønne afgifter halvårligt, vil du i højere grad overveje, om der er gode alternativer til køreturen i bil. Hvis prisen indrettes sådan, at det er dyrere at køre ind i de store byer i myldretiden end uden for myldretiden, vil det betyde mindre trængsel og en bedre spredning af trafikken.

Udfordringerne kan overkommes
Sidst, vi overvejede smartroadpricing i Danmark, var i starten af 10'erne og fokus var på lastbiler. Almindelig skepsis og usikkerhed omkring det teknologiske betød, at vi ikke kom i gang.

De tekniske muligheder har udviklet sig betydeligt siden da. GPS-teknologi og smartphones er blevet allemandseje, automatisk nummerpladegenkendelse anvendes med succes på Storebæltsbroen, og digitale betalingsløsninger er en del af vores alles hverdag.

Udfordringen er ikke de enkelte teknologier, men derimod at få dem til at fungere i et samlet smartroadpricingsystem, som både er nemt at bruge, men også sikkert i forhold til digitalt privatliv og som regner rigtigt – hver gang.

Selvom det umiddelbart giver mening, at man betaler mere, hvis man kører meget, er der en risiko for, at roadpricing vil belønne dem, som kun tager korte ture i sommerhus og straffe dem, som ikke har råd til en ny bil og som hver dag bruger bilen til at køre på arbejde langt fra deres bopæl.

Der er mange krav til regnemaskinen i et fremtidigt roadpricingsystem: Prisstrukturen skal opleves som retfærdig, og den skal være til at gennemskue. Den skal også give incitament til at købe en grønnere bil og til at bruge bilen mindre i myldretiden. Endelig skal den kunne tælle til 50 milliarder årligt.

Rejser overordnede spørgsmål
Smartroadpricing rejser også mere overordnede spørgsmål.

Vil det ændre vores forhold til vores biler, når vi skal betale per tur i stedet for at betale på forhånd? Hvad vil det betyde for den oplevelse af frihed, som mange forbinder med at eje en bil? Og vil smartroadpricing sammen med stigende automatisering af biler bidrage til, at vi i fremtiden bliver færre som ejer en bil og flere, som benytter nye former for transport som for eksempel førerløse taxer?

At indføre smartroadpricing bliver ikke nemt. I dag er Singapore det sted, hvor man er tættest på at indføre smartroadpricing for alle biler, men der er stadig et stykke vej.

En række lande i Europa har indført smartroadpricing for lastbiler. I Danmark vil vi skulle tage et skridt ad gangen, sikre gode overgangsordninger, lære undervejs og muligvis skulle starte i de store byer med kameraer som genkender nummerplader i stedet for GPS-sendere i bilen.

Vi håber, at Anders Eldrups bilkommission vil bringe smartroadpricing på dagsordenen i løbet af efteråret.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00