Støttepartier bakker Lykketoft op: Højere benzinafgifter er et vigtigt værktøj

BILLIG BRÆNDSEL: SF og R deler analysen fra Energinets nye formand, Mogens Lykketoft, om at benzin- og dieselafgifterne bør skrues i vejret for at fremme nye brændstofsteknologier.

Der bør være plads til, at vi stille og roligt skruer op for benzin- og dieselafgifterne, mener SF's Signe Munk.
Der bør være plads til, at vi stille og roligt skruer op for benzin- og dieselafgifterne, mener SF's Signe Munk.Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix
Peter Pagh-Schlegel

Hvis Danmark skal udfolde sit potentiale inden for Power-to-X-teknologi (PtX), kan vi ikke komme udenom at hæve afgifterne for benzin og diesel.

Det var meldingen forleden fra Mogens Lykketoft, der i september trådte til som bestyrelsesformand for ejeren af Danmarks elinfrastruktur, Energinet.

Og selvom det har været et vigtigt mål for regeringen og Venstre i de nuværende klimaforhandlinger på transportområdet, at det ikke må blive dyrere at være dansker, bliver analysen bakket fuldt op af regeringens støttepartier.

Diesel-skattely
De Radikales klimaordfører, Ruben Kidde, kalder budskabet for både ”stærkt og vigtigt”.

Vi er på vej til at blive et diesel-skattely, hvor tyskerne kan tanke billig diesel i Danmark. Så vi er nødt til at vende bøtten i vejret

Ruben Kidde
Klimaordfører, Radikale

”Det er en flyvende start fra Mogens Lykketoft, og vi deler analysen fuldt ud. Det er også derfor, vi i finanslovsforhandlingerne netop bringer på banen, at afgiften på benzin og diesel skal forhøjes. Det er også vigtigt for at kunne udbrede PtX,” siger Ruben Kidde.

Han peger desuden på, at Tysklands afgiftsstigninger på diesel (ca. 60 øre/liter), der ventes at træde i kraft ved årsskiftet, kun gør behovet mere akut.

”Vi er på vej til at blive et diesel-skattely, hvor tyskerne kan tanke billig diesel i Danmark. Så vi er nødt til at vende bøtten i vejret, så vi kan tilskynde til rejsen mod Power-to-X. Det er en af flere ting, der skal gøres, hvis PtX skal blive konkurrencedygtig med tiden,” siger Ruben Kidde, der konkret foreslår en gradvis stigning af benzin- og dieselafgifter fra næste år og frem mod 2025.

Danskernes mobilitet
Også SF ser afgifter på fossile brændsler som et vigtigt værktøj til at fremme nye teknologier.

Klimaordfører Signe Munk (SF) forklarer, at det fortsat er et tema i de aktuelle forhandlinger om bilafgifter, ligesom partiet også vil tage det op i forbindelse med en grøn skattereform.

Dokumentation

Power-to-X

  • Power-to-X (PtX) er en samlet betegnelse for, at man bruger elektrolyse til at omdanne el til brint, som siden kan omdannes til syntetiske brændstoffer eller syntetiske kemikalier.
  • Det er ambitionen, at PtX skal erstatte nuværende brændstofsformer i den tunge vejtransport samt fly- og skibstransport.
  • Med klimaaftalen fra juni blev det første gang politisk bestemt, at der skal oprettes udbud til fremme af PtX i Danmark.

 


0:000:00