Strid om miljøkrav til taxaer

TAXA: Et nyt lovforslag vil skærpe miljøkravene til taxaer. Danmarks Naturfredningsforening og Det Økologiske Råd kalder forslaget uambitiøst, mens Dansk Taxi Råd finder forslaget afbalanceret.
Foto: colourbox.com
Anders Jerking

De danske taxaer skal være mere miljøvenlige. Derfor har Færdselsstyrelsen sendt et lovforslag i høring, hvor der stilles krav om, at alle nye taxaer som minimum skal være energiklasse C.

Men det forslag er slet ikke ambitiøst nok, mener Danmarks Naturfredningsforening og Det Økologiske Råd, der foreslår, at kravene strammes, så taxaerne i stedet skal være i energiklasse B og på længere sigt klasse A.

Skruen skal strammes 
"Ideen bag forslaget er god og naturlig, for selvfølgelig skal der stilles krav til taxaerne, men man burde tage et ordentligt skridt, når man nu gør noget. Det kommer ikke til at betyde noget, hvis man blot stiller krav om energiklasse C. Hvis vi skal rykke noget, så skal vi stramme skruen lidt mere," siger Christian Poll, miljømedarbejder i Danmarks Naturfredningsforening.

Han hæfter sig ved, at der allerede er flere 2009-modeller i energiklasse B, der lever op til de krav til komfort og bagageplads, som man kan stille til taxaer.

Fakta

Fakta:

Energiklasse C betyder, at en bil minimum skal kunne køre 14,3 km på en liter benzin og 16,1 km, hvis de er dieseldrevne.

Energiklasse B betyder, at benzinbiler skal kunne køre 15,4 km på literen, mens dieselbiler skal kunne køre 17,3 km.

I Det Økologiske Råd understreger trafik- og energimedarbejder Anne-Mette Wehmüller, at de strammere krav er realistiske, fordi udviklingen inden for bilbranchen går så hurtigt.

"Derfor er C-kravet for lavt sat. Det er vigtigt, at vi sætter ind her, fordi de fleste store biler i den danske bilpark er erhvervsbiler, der kører mange kilometer," siger hun.

Bilerne findes ikke 
I Dansk Taxi Råd mener direktør Trine Wollenberg derimod ikke, at det er realistisk at stille strengere krav end energiklasse C.

"Fandtes bilerne, der er egnet til taxakørsel, i energiklasse B, så ville vi bestemt støtte forslaget, men det gør de ikke. Vi vil gerne levere en god miljømæssig løsning, men vi skal også tage hensyn til arbejdsmiljøet for de 10.000 chauffører, der hver dag befinder sig mange timer i bilerne. Derfor skal der være automatgear i bilerne," siger Trine Wollenberg og forklarer, at hvis man sætter automatgear i en bil, så rykker den ofte en energiklasse ned.

"Energiklasse C er et fornuftigt kompromis, hvor man både tager hensyn til miljøet og arbejdsmiljøet. I dag ligger de fleste biler typisk i energiklasse E, så energiklasse C er et væsentligt miljømæssigt fremskridt," siger hun.

0:000:00