Vismænd: NOx-afgiften nedsættes for meget

AFGIFT: Den bebudede nedsættelse af NOx-afgiften er alt for voldsom, mener Det Miljøøkonomiske Råd. De ekstra udledninger vil føre til større helbredsomkostninger og risiko for at overskride EU's udledningsloft.

De miljøøkonomiske vismænd ser gerne, at skatteminister Karsten Lauritzen (V) hæver NOx-afgiften igen.
De miljøøkonomiske vismænd ser gerne, at skatteminister Karsten Lauritzen (V) hæver NOx-afgiften igen.Foto: Jens Nørgaard Larsen / Scanpix
Morten Øyen

Det nuværende niveau for NOx-afgiften er for højt, men den kommende sænkning er alt for voldsom.

Sådan lyder det fra Det Miljøøkonomiske Råd, som i en ny rapport har set nærmere på den udskældte afgift.

NOx-afgiften er en afgift på sundhedsskadelige kvælstofilter, som Thorning-regeringen i 2012 besluttede at femdoble. Det gav et ramaskrig i dele af industri-Danmark, hvor særligt cementfabrikken Aalborg Portland førte an i kritikken.

Med Venstre-regeringens første finanslov blev det så vedtaget, at den røde afgiftsstigning skal rulles tilbage i løbet af 2016. Men det er for voldsomt at lade afgiften falde fra de nuværende 26 kroner per kilo NOx-udledning til fem kroner, mener vismændene.

Fakta
NOx-afgiften:
NOx-afgiften er en afgift på sundhedsskadelige kvælstofilter. I finansloven for 2012 besluttede Thorning-regeringen og Enhedslisten at femdoble afgiften fra fem til 25 kroner pr./kg. Venstre-regeringen og sit parlamentariske grundlag valgte med finansloven for 2016 at tilbagerulle stigningen. Så NOx-afgiften fra medio 2016 igen bliver 5 kroner per/kilo NOx-udledning.

Hæv afgiften igen
Den lavere afgift er tættere på NOx'ernes reelle helbredsomkostninger, men ”niveauet tenderer til at være lavere end de beregnede danske helbredsomkostninger for de fleste sektorer,” vurderer Det Miljøøkonomiske Råd.

Den lavere afgift vil ifølge Skatteministeriet føre til 10.000 ton ekstra udledning om året. Og bliver det til virkelighed, så vil Danmark overskride EU's 2020-loft for udledninger med 4000 tons, vurderer vismændene.

"Disse to forhold taler for, at afgiften bliver nedsat for meget," skriver vismændene.

Skal EU-kravet overholdes, så foreslår miljøøkonomerne, at afgiften hæves med otte kroner. Det vil medføre en NOx-afgift på 13 kroner per kilo mod de kommende fem kroner.

Du kan læse hele rapporten fra Det Miljøøkonomiske Råd her.

0:000:00