Debat

Sognepræst: Vi står i en fællesskabskrise, når de fleste danskere hellere vil være et "jeg" end del af et "vi"

Vi har brug for at genlære, at vi ikke blot er autonome satellitter i et tomt verdensrum, men at vi, uanset om vi vil det eller ej, er forbundet med hinanden, og bærer et ansvar for både os selv og vort medmenneske, skriver sognepræst Thomas Frovin.

Snart er Margrethe væk, og vi skal finde os selv på ny under kong Frederiks sikkert udmærkede styre. Kraften i at være et ”vi” som undersåtter udstiller, at der ikke mange andre steder i det danske samfund findes den samme fornemmelse af fællesskab, skriver Thomas Frovin.
Snart er Margrethe væk, og vi skal finde os selv på ny under kong Frederiks sikkert udmærkede styre. Kraften i at være et ”vi” som undersåtter udstiller, at der ikke mange andre steder i det danske samfund findes den samme fornemmelse af fællesskab, skriver Thomas Frovin.Foto: Keld Navntoft/Ritzau Scanpix
Thomas Frovin
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Det er altid interessant med nytårstalerne, ikke kun, når danmarkshistorien sådan direkte løber hen over skærmen for øjnene af en.

Det interessante er ikke alene, hvad regenten og statsministeren siger, men også hvordan det opfattes af os, borgerne og vælgerne, som talerne er målrettede til.

Dronningens samlende karakter blev smertefuldt tydelig nytårsaften. Det var som om, vores moder sagde sit job op, og det var bevægende for selv de få forbenede republikanere.

Dronningens nytårstale gjorde det tydeligt, at vi er et ”vi” på en måde, som kun en sejr i fodbold eller Melodi Grand Prix ellers kan gøre det.

Thomas Frovin
Sognepræst, Apostelkirken

Vi hører sammen ved at dele den skæbne, det er at være Margrethes undersåtter, og tilsyneladende har de fleste af os det ganske let med at forstå os selv ind i det fællesskab.

Dronningens nytårstale gjorde det tydeligt, at vi er et ”vi” på en måde, som kun en sejr i fodbold eller Melodi Grand Prix ellers kan gøre det. 

Dagen efter kom så statsministeren på banen, og selvom det er forståeligt, at meget af talen kom til at handle om regenten, så var det dog alligevel bemærkelsesværdigt, at det eneste politiske forslag, der blev nævnt, var ønsket om at indføre fertilitetshjælp til barn nummer to.

Mette Frederiksens regeringsperioder har hele tiden skulle finde balancen mellem at tale til en nation af individualister, og samtidig fastholde en socialdemokratisk grundfortælling om at bære i flok – og være i flok.

Men det mest tydelige ”vi” i hendes politiske vision, som den udfoldede sig i nytårstalen, var muligheden for at få det, man ønsker sig i sin familie. Er det et stort ”vi”, dét handler om? 

Er det politikernes opgave at sikre danskerne deres lykke?

Fælleskabskrise

Ind i mellem fornemmes det, at denne underliggende forventning præger – og forvirrer – arbejdet på Christiansborg. Det fornemmes måske tydeligst i de clashes, der kan opstå.

Tag nu diskussionen om adgangen til den aktive dødshjælp, som på mange måder løftes op som et ultimativt krav for et moderne menneske. Den debat har afsløret, at den vigtigste gangbare valuta i vores tid er menneskets autonomi (uantastet at den autonomi gives den enkelte af netop fællesskabet).

Læs også

En anden samtale har handlet om danskernes syn på det at arbejde, og et sammenstød har vist sine konturer, når Danmarks gamle socialdemokrati pludselig taler mere om arbejdet, end de taler om arbejderne.

Det moderne menneske vil gerne drømme om urtehaver på Ærø, og finder sig ikke nødvendigvis i at høre på, at meningen er, at det skal være en flittig skatteyder. 

I disse debatter træder det frem, jeg vil kalde for en fællesskabskrise. Krisen består i, at vi ikke længere tager det som en selvfølge at vi er en del af et fællesskab, og at vilkårene, det kommer med, også indeholder både pligter og begrænsninger i forhold til vores selvudfoldelse.

Det enkelte menneskes lykke kan aldrig være ensom, men kan kun opstå på et bredt bagtæppe af en trivsel og et velfærd, der også er blevet andre til del.  

Snart er Margrethe væk, og vi skal finde os selv på ny under kong Frederiks sikkert udmærkede styre. Kraften i at være et ”vi” som undersåtter udstiller, at der ikke mange andre steder i det danske samfund findes den samme fornemmelse af fællesskab.

Thomas Frovin
Sognepræst, Apostelkirken

Jeg kalder det en krise, for vi er blevet en nation af lykkesmede, der alle er i fuld gang med at skabe vores egne tilværelser, og her er det som om, at forventningen til samfundet er, at det skal sikre mig de bedste muligheder.  

Vi har brug for at genlære, at vi ikke blot er autonome satellitter i et tomt verdensrum, men at vi, uanset om vi vil det eller ej, er forbundet med hinanden, og bærer et ansvar for både os selv og vort medmenneske. At der findes sammenhænge, vi indgår i, selvom vi som sådan aldrig er blevet spurgt om at være med. 

At shoppe fællesskaber

På Vesterbro, hvor jeg bor, er det som så mange steder blevet sådan, at fællesskaber er noget, man køber: Strikkeklubber i garnforretningen, brætspilsaftener i cafeen, litteraturkredse i boghandlen.

Det, der måske før opstod i de bundne fællesskaber, er nu noget, man shopper. Konsumerismen bringer mange overfladiske glæder, men bærer altid med sig en snert af noget uforpligtende.

At købe sig ind i et fællesskab er et udtryk for, at vi stadig behøver dem, fællesskaberne, men også, at de i højere grad er noget, vi vælger til – og ikke længere noget, vi betragter som et vilkår og med en naturlighed indgår i og samskaber der, hvor vi er sat. 

Kongefamilien er en historisk betingelse for at være dansker. Vi kunne afskaffe den, hvis vi ville, men det vil vi ikke.

Vi finder os i monarkiet som et vilkår, men vi finder os ikke i barnløsheden. Her er forskellen, at det ene vilkår kradser, men det andet gør ikke. Og også: At det ene vilkår er personligt, men det andet er fælles. 

Hvordan bliver vi et ”vi”?

Snart er Margrethe væk, og vi skal finde os selv på ny under kong Frederiks sikkert udmærkede styre. Kraften i at være et ”vi” som undersåtter udstiller, at der ikke mange andre steder i det danske samfund findes den samme fornemmelse af fællesskab.

Det, som er Danmark, trues ikke blot af udefrakommende ideologiske forestillinger, der baserer sig på religiøse eller antidemokratiske troper.

Nej, det, som er Danmark, trues af, at de fleste af os hellere vil være et jeg end en del af et vi. Hvad gør vi ved det? 

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

H.M. Dronning Margrethe Alexandrine Þorhildur Ingrid

Præsident, Det Kgl. Nordiske Oldskriftselskab, formand, Dronning Margrethes og Prins Henriks Fond, stifter af Dronning Margrethe II's Arkæologiske Fond
filosofikum (Københavns Uni. 1960), studier i arkæologi (University of Cambridge 1961), studier i statskundskab (Aarhus Uni. m.fl.)

Mette Frederiksen

Statsminister, MF, partiformand (S)
master i afrikastudier (Københavns Uni. 2009), ba.scient.adm. i samfundsfag (Aalborg Uni. 2007)

H.M. Kong Frederik André Henrik Christian

Konge af Danmark, greve af Monpezat
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 1995), kommandørkaptajn i søværnet (2004), oberstløjtnant i hæren (2004), oberstløjtnant i flyvevåbnet (2004), kommandør i søværnet (2010), oberst i Hæren og Flyvevåbnet (2010)

0:000:00