Busvognmænd: Branchen lider under social dumping

DEBAT: Den danske busbranche er hårdt presset af social dumping. Der er brug for ny lovgivning på området, hvis vi skal sikre danske job i turistbusserne i fremtiden, skriver Michael Nielsen, direktør i Danske Busvognmænd.

Af Michael Nielsen
Administrerende direktør, Danske Busvognmænd

Vi har den seneste tid fulgt med i mediernes dækning af arbejdsforholdene i visse dele af vejgodstransportbranchen. Der skal herfra ikke herske nogen tvivl om, at vi mener, at det er helt uanstændigt at behandle medarbejdere på den fremstillede måde.

I busbranchen har vi de seneste år desværre set alt for mange eksempler på, at busvirksomheder fra østeuropæiske EU-lande har deres busser og chauffører kørende fast i Danmark i sommerhalvåret. De udenlandske busvirksomheder står efter aftale med nogle få incomingbureauer for mere og mere af kørslen med de udenlandske turister, der typisk ankommer med fly eller krydstogtskib.

Incomingbureauerne hyrer de udenlandske busvirksomheder til priser, der ligger 40-50 procent under, hvad det koster at benytte en dansk busvognmand. De lavere priser er mulige, fordi der snydes med momsen og betales lønninger alt efter, hvor chaufførerne kommer fra (Litauen, Rumænien, Kina...) - altså på et meget lavere niveau end i Danmark.

Danske chauffører er pressede
Ikke at betale dansk moms er et brud på gældende lovgivning og er derfor muligt at følge op på ved øgede kontroller af de udenlandske busser, hvilket vi desværre ikke ser ske. Men at betale en chauffør lønninger på østeuropæisk niveau og lade chaufføren leve i månedsvis i en bus, samtidig med at man presser de danske vognmænd og chauffører og dermed de danske løn- og arbejdsvilkår ud af markedet, er, som reglerne er i dag, utroligt nok fuldt lovligt!

I den danske lovgivning er der ingen krav om, at udenlandske busvirksomheder skal aflønne deres chauffører efter gældende danske overenskomster – medmindre chaufføren kører i Danmark i mere end de cirka to til tre måneder, som myndighederne har defineret som værende acceptable. I praksis betyder det, at den udenlandske chauffør kan køre en tur til Malmø hver anden eller tredje måned og så starte den midlertidige periode forfra, så den sociale dumping kan fortsætte.

Beslutninger i Bruxelles
I EU arbejdes der lige nu på en ændret lovgivning for transportbranchen, som muligvis kan komme social dumping til livs, hvis beslutningstagerne ellers kan blive enige.

I skrivende stund er der endnu ikke vedtaget noget i Bruxelles, og sandsynligheden for at få en hurtig løsning derfra er absolut minimal. I stedet vil der højst sandsynligt gå mindst tre til fire år, før en ny EU-lovgivning træder i kraft her i Danmark.

Imens vokser det meget nærværende problem med social dumping på busområdet både i Danmark og rundt omkring i resten af Vesteuropa. Vi ved, at flere andre europæiske lande føler sig så pressede, at de har indført regler om, at udenlandske virksomheder og chauffører fra dag 1 skal opfylde de lønkrav, der gælder i det pågældende land.

Vi har brug for en ny buslov
I Danske Busvognmænd ser vi med stor alvor på de her forhold og har presset på for at få flere kontroller i Danmark samt få en hurtig løsning i EU-systemet - også på busområdet - men desværre uden stort held for nuværende. Vi ønsker hurtigst muligt at komme den stigende sociale dumping til livs, og vi forventer, at vores medlemmer skal kunne konkurrere på fair og lige vilkår.

Vi har derfor udarbejdet et forslag til de danske politikere om, hvordan vi får dæmmet op for social dumping og unfair konkurrence i busbranchen. Vi foreslår en ændring af busloven, således at udenlandske busvirksomheder er forpligtet til at følge de løn- og arbejdsvilkår, som er beskrevet i de mest repræsentative danske overenskomster allerede fra dag 1.

På denne måde kan vi komme den sociale dumping til livs med det samme og sikre, at der også er danske turistbusjobs i fremtiden. Jo før vi får sådan en lovændring igennem - koblet med en effektiv kontrol - jo bedre!

Forrige artikel S om filippinersag: Flere vognmænd strækker regler til det yderste S om filippinersag: Flere vognmænd strækker regler til det yderste Næste artikel K: Weber er den slider, EU har brug for K: Weber er den slider, EU har brug for
Det sker i EU: Så skal skilsmissepapirerne underskrives

Det sker i EU: Så skal skilsmissepapirerne underskrives

OVERBLIK: Briternes exit fra Unionen kommer til at dominere ugen frem mod et topmøde i Bruxelles søndag. Men også det iranske komplotforsøg på dansk jord kommer på dagsordenen, og så tager statsministeren på besøg hos Merkel.