Her er EU-Parlamentets bud på, hvordan CO2-udledningerne fra tung transport skal mindskes

Forslaget inkluderer blandt andet, at der ikke må bygges fossile bybusser efter 2030. Et punkt i forslaget omkring biobrændstoffer er dog faldet Rådet for Grøn Omstilling for brystet. 

Både Ministerrådet og Europa-Parlamentet har nu stillet krav om, at lastbilproducenterne i 2040 skal have reduceret nye lastbilers CO2-udleding med 90 pct. 
Både Ministerrådet og Europa-Parlamentet har nu stillet krav om, at lastbilproducenterne i 2040 skal have reduceret nye lastbilers CO2-udleding med 90 pct. Foto: Vejdirektoratet
Rasmus Bloch Hansen

Tirsdag blev Europa-Parlamentet enige om, at man ønsker strengere krav til nye lastbiler og busser frem mod 2040. Målet er at udfase fossile lastbiler og busser. 

Det betyder, at forhandlingerne omkring disse krav nu går ind i den sidste fase i form af trilogforhandlinger mellem Parlamentet, Kommissionen og Ministerrådet, der forventes afsluttet i starten af det nye år.  

Parlamentet ønsker krav om, at lastbilproducenterne samlet set i forhold til 2019-niveau skal reducere CO2-udledningen fra nye lastbiler med 45 pct. i 2030, 65 pct. i 2035 og 90 pct. i 2040. 

Altinget logoEU
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget eu kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00