S: Jens Rohdes stemmeafgivning åbner for social dumping

DEBAT: Jens Rohdes stemmeadfærd i en række centrale sager om social dumping og unfair konkurrence indenfor transportbranchen viser, at han ikke sætter alle sejl ind for at komme det til livs, skriver Ole Christesen (S).

Af Ole Christensen (S)
Medlem af Europa-Parlamentet

Sidste onsdag var en afgørende dag for den europæiske transportbranche. I Europa-Parlamentet havde vi en række afstemninger om den såkaldte vejpakke med nye regler for udstationering, køre-hviletid og cabotage.

Her havde vi muligheden for at lukke mange af de smuthuller, der har gjort branchen til noget, der ligner det vilde vesten. For mig er det soleklart, at hvis en udenlandsk chauffør kører gods fra Helsingborg til Hirtshals, så skal ikke være på en rumænsk løn.

Fronterne er i Europa-Parlamentet er trukket hårdt op med Øst- og til dels Sydeuropa på den ene side og Nordvesteuropa på den anden. Afstemningerne gik desværre ikke, som jeg havde håbet på, og nu skal forslagene tilbage til transportudvalget, hvor de igen skal behandles.

Rohde inviterer til social dumping
Jeg blev noget kun overrasket, da jeg gennemgik afstemningsresultaterne. For i én af de helt afgørende afstemninger om udstationering stemte min radikale kollega Jens Rohde som eneste danske medlem ja til, at udstationering først skal gælde for international transport efter ti dage.

Det er nærmest det samme som at sige, at reglerne overhovedet ikke skal gælde. Det er en invitation til social dumping, og det betyder, at griske vognmænd ret nemt kan sende deres chauffører rundt i Europa på lave østeuropæiske lønninger.

Forslaget gik igennem med 335 stemmer for mod 333 imod. Havde Jens Rohde stemt nej, var det altså endt med stemmelighed, og så var forslaget blevet forkastet. Sådan en dag er der mange afstemninger at holde styr på, så det er selvfølgelig en mulighed, at Jens Rohde er kommet til at trykke på den forkerte knap. Men det ændrer bare ikke på resultatet.

Det danske kompromis
Jeg har det seneste år arbejdet tæt sammen med 3F Transport om vejpakken. 3F der har foreslået et kompromis, hvor udenlandske chauffører, der kører international transport i de fleste tilfælde skal aflønnes efter nationale forhold i landet, de kører til, og det kunne  forhåbentligt have bygget bro mellem de noget stejle positioner.

Det er et forslag, som jeg har kæmpet for, og som jeg fik den socialdemokratiske gruppe i Europa-Parlamentet til at bakke op om. Havde Rohde stemt anderledes, så var det ”danske kompromis”, som det er blevet døbt her i EU, kommet til afstemning, og efter min vurdering havde det en god chance for at blive vedtaget.

Jens Rohde har ved flere lejligheder talt varmt for forslaget, og det skrev han da også på Facebook i minutterne efter afstemningen. Jeg går altså ud fra, at det var en fejl. Men det ændrer ikke på, at det var en helt afgørende afstemning, hvor Jens Rohdes stemme kunne have ændret udfaldet.

Radikale vil ikke social dumping og unfair konkurrence til livs
Vejpakken består af tre forskellige stykker lovgivning, der handler om udstationering, køre-hviletid og cabotage, så der var en del afstemninger på programmet. Og flere gange stak både Jens Rohde og De Radikales andet medlem, Morten Helveg Petersen, ud.

De stemte begge to imod stramme regler for cabotage, der er en af de helt store kilder til social dumping. Det passer ikke særligt godt, med de udmeldinger Jens Rohde kom med både før og efter afstemningerne. Og helt skidt bliver det, da begge radikale medlemmer stemmer for hele forslaget om køre-hviletid, og dermed stemte de for at tillade nomadechauffører på de danske rastepladser.

Det er dybt uheldigt, hvis Jens Rohde er kommet til at stemme forkert på så afgørende et sted. Men jeg synes, at De Radikales stemmeadfærd i den her sag viser, at de trods alt ikke sætter alle sejl ind på at komme social dumping og unfair konkurrence til livs.

Forrige artikel Debat: Et hårdt Brexit får store konsekvenser for forskning i Danmark Debat: Et hårdt Brexit får store konsekvenser for forskning i Danmark Næste artikel 3F: Fri bevægelighed skal også være fair bevægelighed 3F: Fri bevægelighed skal også være fair bevægelighed
  • Anmeld

    Gert Johansen · Arkitekt

    Ukonkret kritik

    Din kritik af Jens Rohde er meget lidt konkret. Så vidt jeg har forstået indeholdt "vejpakken" en lang række bestemmelser, der ville gøre det lettere at udøve social dumpning end med de gældende regler. Hvis det er tilfældet har "pakken" kun godt af at få endnu en omgang mellem Kommission, Ministerråd og Parlament.
    Det ville have klædt dig at beskrive forskellene og forbedringerne, som "pakken" ville have givet i forhold til dagens regler, så man som læser kunne tage stilling til om, der skulle have være stemt for eller imod "pakken".

  • Anmeld

    Tommy Jensen, Vollerup

    Cabotage er ikke sabotage.....

    Man behøver ikke være radikal for at have forståelse for, at både Helveg Pedersen (B) og Jens Rohde (B) ser på de tre hovedspørgsmål, som hr. Ole Christensen (A) bringer til torvs.

    Hr. Ole Christensen bedømmer situationen ud fra devisen : ” .. at cabotagekørsel og udstationering er ensbetydende med dumping”! – Og det er da ingenlunde tilfældet!

    God sommer :-)

  • Anmeld

    Jesper Andersen · Storvognmand

    Jeg er den griske vognmand

    Jeg håber og tror ikke Jens Rohde ved en fejl er kommet til at stemme forkert. Tværnational lastbilstransport er på godt og ondt et eksempel på liberal markedsorienteret EU-regulering lidt ala flytrafikken med sine fejl om mangler. Der er bestemt plads til forbedring. Imidlertid kunne jeg forestille mig Jens Rohde vægter international konkurrence højere end semi-protektioniske foranstaltninger til understøttelse af 3F's på nogle punkter meget ensidige socialdumping kampagner

  • Anmeld

    Tommy Jensen, Vollerup

    Vognmandsbranchen har talt!

    Tak til vognmand Jesper Andersen! - Jeg tror erhvervet klarer sig, trods de svære tider! - Men det fordrer, det gøres rigtigt!

    Det tror jeg, den liberale gruppe er bedst til i øjeblikket!

  • Anmeld

    Finn Larsen

    Social dumpong

    Alle nye regler fra EU er vedtaget ud fra laveste fællesnævner, således at alle efterhånden arbejder på Østeuropæisk niveau, man pakker det bare ind fir at det skal glide bedre ned hos lønmodtagerne.

  • Anmeld

    Henrik V Blunck · Blogger og kommentator

    Hvis man kun hører den ene side af sagen

    Hvis man kun hører den ene side af sagen, er det svært at forholde sig sagligt til spørgsmålet. Så indtil da kan man kun grine over, at debatten åbenbart skal foregå i Altingets spalter, og at Altingets redaktion giver plads til en parlamentarikers udgydelser, hvor S nu også har overtaget DFs antipati mod de Radikale.

    Hvis ikke det er et tegn på agurketid.... Det er vist en ommer!

  • Anmeld

    Poul B. · Pensionist, iagttager

    Det er det, jeg altid har sagt Ole Christensen

    Danmark er et bette land. Vi udfører ca 0,5% af EU Parlamentet, omend vore ca 6-7 stemmer (resten er dybt eurofile trods EU's fadæser.Skål formand Juncker).
    De, som burde sidde i Parlamentet, er de UNGE politikerne, som en undervisning i omgang med den store verdens politikersystemer . IKKE en række retræte poster for tidligere politikere, som kan sidde og -undskyld -fise den af indtil 2019 , hvorefter de skal hjem og yde en ny erhvervet politisk indsats - undskyld igen - på Folkepension.