V: EU-aftale skal sætte forbehold til debat
![En ny europapolitisk aftale skal forholde sig til, at de danske forbehold skader Danmark, mener Jakob Ellemann-Jensen (V)](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=2560,f=jpeg/https://legacy.altinget.dk/images/article/128530/12808.jpg)
![Michael Hjøllund](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.altinget.dk/images/Writers/4726-michael-hjoellund-2-48.png)
Michael Hjøllund
JournalistVi skal ville noget andet og mere med en ny aftale, ellers kan vi lige så godt opfriske datoen på den gamle.
Jakob Ellemann-Jensen (V)
Fungerende EU-ordfører
Efter det danske nej til Maastricht-traktaten blev syv af Folketingets partier enige om det såkaldte "nationale kompromis" i oktober 1992. Aftalen dannede udgangspunkt for den danske regerings drøftelser med de daværende øvrige 11 EU-lande.
Den seneste brede aftale om den danske europapolitik blev indgået mellem Venstre, Konservative, Socialdemokraterne, SF, Det Radikale Venstre og Ny Alliance i februar 2008.
Flere af de danske EU-forbehold er til direkte skade for Danmark, og det skal en ny europaaftale afspejle. Det mener Venstres fungerende EU-ordfører, Jakob Ellemann-Jensen.
Han er partiets nye mand i front under forhandlingerne om en ny europaaftale, efter Lykke Friis har valgt at forlade Folketinget.
Ifølge Jakob Ellemann-Jensen skal aftalen tage stilling til, hvordan Danmark forholder sig til de fire EU-forbehold. Den nuværende aftale nævner blot, at forbeholdene findes.
Det siger den nuværende europa-aftale om de danske forbehold
Danmarks særlige stilling
"De danske forbehold er fastlagt i Edinburgh-afgørelsen og suppleret af en særlig protokol til Amsterdam-traktaten. De danske særordninger kan ikke ændres uden dansk samtykke og bevares derfor, så længe Danmark ønsker det. Danmark tilkendegav i Edinburgh, at vi ikke vil forhindre de andre lande i at udvikle samarbejdet på de områder, hvor vi har forbehold.
Forbeholdene er fastholdt med den nye traktat. Samtidig er der med Lissabon-traktaten skabt mulighed for, at Danmarks forbehold vedrørende EU-samarbejdet om retlige og indre anliggender kan ændres, såfremt det godkendes ved en folkeafstemning. Det betyder i givet fald, at Danmark fra sag til sag tager stilling til deltagelse i samarbejdet på dette område.
Det er helt afgørende, at dansk EU-politik også på disse områder hviler på det nødvendige folkelige fundament. En ændring af Danmarks særlige stilling kan kun ske ved senere, særskilt folkeafstemning."