Detailhandlen utilfreds med ny klageinstans

NYHED: De handlende frygter, at ny klageinstans for fødevarekontrollen bliver for lukket og ikke uafhængig nok.
Fødevareministeren har forsøgt at komme detailhandlen i møde med et nyt sekretariat for klager over fødevarekontrollen. Men branchen tror ikke på, sekretariatet bliver uafhængigt nok.
Fødevareministeren har forsøgt at komme detailhandlen i møde med et nyt sekretariat for klager over fødevarekontrollen. Men branchen tror ikke på, sekretariatet bliver uafhængigt nok.Foto: fvm.dk
Niels Th. Dahl

Det skal selvfølgelig være sådan, at det er en reel klageenhed. Den skulle gerne være uafhængig, sådan så det ikke er Fødevarestyrelsen i Mørkhøj, der sidder og bestemmer det hele.

Bjarne Laustsen
Fødevareordfører for Socialdemokraterne

Fødevareminister Eva Kjer Hansens (V) nye klageorgan for fødevarebutikker- og virksomheder, der føler sig uretfærdigt behandlet af fødevarekontrollen, har ikke udløst den ventede jubel blandt de handlende.

Detailhandlens brancheorganisationer mener nemlig, at "Sekretariatet for Fødevare- og Veterinærklager" risikerer at blive et gummistempel for fødevarekontrollernes afgørelser. Der er således ikke umiddelbart lagt op til gennemsigtighed i behandlingen af klagerne, og  fødevarebranchen bliver ikke selv repræsenteret i sekretariatet.

"Vi havde klart forventet, at der ville blive inddraget erhvervsrepræsentanter i sekretariatet. De siger i ministeriet, at det vil gøre det langsommeligt, men det kan jo ikke nytte noget, at man fra starten siger, det ikke kan lade sig gøre, og så bare slækker på principperne," siger Tine Skriver, der er fødevarekonsulent i Dansk Erhverv, som både organiserer de detailhandlende, restauranter, caféer m.v.

0:000:00