Debat

Kakaodirektør: Certificeringer er meningsløse papirøvelser

DEBAT: Halvdelen af verdens kakao er i dag certificeret som "bæredygtig," men certificeringerne er i bedste fald meningsløse papirøvelser, skriver Frank Homann, der er direktør i kakaofirmaet Xoco Gourmet Cocoa & Couverture.

Ansatte på kakaofarme i Vestafrika kæmper stadig med elendige arbejdsforhold, skriver kakaodirektør Frank Homann.
Ansatte på kakaofarme i Vestafrika kæmper stadig med elendige arbejdsforhold, skriver kakaodirektør Frank Homann.Foto: Thierry Gouegnon/Reuters/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Frank Homann
Stifter og direktør, Xoco Gourmet Cocoa & Couverture

Kakaofarmere bliver simpelthen ikke betalt nok, så de leder efter måder at reducere deres omkostninger.

Frank Homann
Stifter og direktør, Xoco Gourmet Cocoa & Couverture

Børnearbejde på kakaofarme i Vestafrika er igen blevet et tema, som blandt andet mediet Danwatch på det seneste har taget op, og som udviklingsminister Rasmus Prehn (S) og erhvervsminister Simon Kollerup (S) på et åbent samråd skulle redegøre for, hvordan de vil stoppe.

Den amerikanske regering lavede også for nyligt en undersøgelse, der estimerede, at antallet af børn, som arbejder på kakaofarme i Vestafrika, er steget over de sidste ti år fra cirka 1,5 million til lidt over to millioner.

Det er, på trods af at chokoladeindustrien for 20 år siden startede med forskellige programmer for at eliminere børnearbejde. Det principielle værktøj for de store kakaoopkøbere og chokoladeproducenter er at certificere deres kakao som "bæredygtig", primært ved hjælp af UTZ/Rainforest Alliance og til en mindre grad Fairtrade.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Halvdelen af verdens kakao er i dag certificeret. Certificeringer er en tredjeparts "snapshotundersøgelse" af, om kakaoen dyrkes bæredygtigt. Kooperativet udfylder en meget lang og fyldig ansøgning, hvor man erklærer, at alt er godt. Herefter er man certificeret, sådan lidt forenklet sagt.

Strukturelle problemer hos kakaofarmere
Børnearbejde skal nok her forstås som børn, der arbejder fuldtids på farme, ofte under farlige og kummerlige vilkår. I nogle tilfælde bliver de simpelthen solgt som slaver.

Lad os starte med at slå fast, at årsagen til dette er økonomisk. Kakaofarmere bliver simpelthen ikke betalt nok, så de leder efter måder at reducere deres omkostninger. Især når farme skal renoveres eller nyanlægges, er der en stor udgift, men ingen indtægt, indtil farmen begynder at give høst.

Er det så ikke bare et spørgsmål om at kræve, at kakaokøberne betaler mere? Desværre er kakaokøberne – og langt de fleste chokolademagere – ikke i stand til at betale mere. De kan nemlig ikke sælge chokoladen dyrere. Hvorfor?

I Xoco, et danskejet firma, som vi stiftede for mere end 13 år siden, mener vi, at det er, fordi smagen ikke tillægges en betydning. Kig på hylderne i supermarkedet. Alle chokoladerne skal koste mellem 15 og 20 kroner, ellers køber kunderne det ikke.

Det er slik. Og det er ikke kakaoens smag, der gør forskellen på det ene eller det andet produkt. Det er, om man har brugt nødder, mælk eller en anden ingrediens. Meget ofte bruger man en masse sukker, fordi det er billigt.

Denne mangel på interesse i smag har betydet, at chokolade er billigt og et industrielt produkt. Det betyder igen, at ingen beder kakaofarmerne om at plante deres træer for smag og sort.

Derfor har farmerne altid blandet alle sorter sammen, og der er ikke lagt vægt på at få smagen frem. Ingen er interesserede i den, og ingen betaler mere for den. Så hvorfor gå igennem et dyrt forløb med at finde sorter med bedre smag og pode dem og plante dem?

Respekten for mad mangler
I Xoco har vi gjort netop det. Vi har fundet sorterne for farmerne, podet dem og plantet dem ud hos små farmere, som vi så garanterer en minimumspris – langt over Fairtrades pris, der ikke dækker omkostningerne ved at nyanlægge farme.

Vi optimerer derefter chokoladesmagningsprocessen, blandt andet ved at lave en lav ristning af den enkelte sort. Den chokolade, der kommer ud af det, er uden sammenligning med, hvad du kan få på markedet i dag. Simpelthen. Man kan smage kakaobønnen, der har frugtnoter og ofte er meget kompleks som en dyr og sofistikeret vin.

Vi har udviklet modellen over 13 år, hvor vi har investeret og investeret, fordi vi har skullet lære det hele fra bunden af. Der er nemlig ingen andre virksomheder, som har gjort det før os.

Vi sælger chokoladen til michelinsegmentet, ikke fordi den er super dyr (en plade ville nok koste 30 til 40 kroner i supermarkedet), men fordi det er det segment, hvor man er mest åben overfor den gode smag og forstår vigtigheden af råvarer og sporbarhed.

Den respekt for mad mangler lidt hos supermarkederne og langt de fleste chokolademagere eller virksomheder, der bruger chokolade. Men efter vores mening er denne vej den eneste frem.

At lave et bedre produkt, som folk vil betale lidt mere for. Så er der også penge til farmerne, der skal ud af fattigdom, og alt, hvad der kommer med det, herunder børnearbejde.

Certificeringer har vist sig at være meningsløse papirøvelser. Indtil man betaler væsentligt mere for kakaoen og laver et bedre produkt, sker der ikke noget.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00