Debat

Restauratører: Vrøvl, at der ikke er råd til bæredygtighed

DEBAT: Restaurationsbranchen mister sin berettigelse, hvis ikke man er klar til at imødekomme gæsternes grønne krav og på den måde være med til at ændre dansk fødevareproduktion, skriver Kim Rahbek, talsperson for Rega.

Restaurationsbranchen er i rivende udvikling, og det er tid til at hæve ambitionerne i forhold til bæredygtig produktion, skriver Kim Rahbek.
Restaurationsbranchen er i rivende udvikling, og det er tid til at hæve ambitionerne i forhold til bæredygtig produktion, skriver Kim Rahbek.Foto: Niels Ahlmann Olesen/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Kim Rahbek
Talsperson for Restauratørernes Garantiordning (Rega), formand i F.O.O.D. og stifter/næstformand, Sticks’n’Sushi

Danskerne spiser ude som aldrig før, og ifølge Danmarks Statistik er salget i restaurationsbranchen mere end fordoblet på bare otte år.

Det er glædeligt af mange årsager. Det bidrager for eksempel til, at København er med i det gode selskab af levende og inspirerende storbyer, hvor turister fra hele verden strømmer til. Og det skaber vækst og arbejdspladser.

Restaurationsbranchen er i dag en drivkraft for beskæftigelse, turisme og indtjening til Danmark. Virksomhederne er i en positiv udvikling og bliver stadig mere professionelle.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Men hvis den positive udvikling skal fortsætte, er restaurationsbranchen sammen med fødevareproducenterne nødt til at kigge indad.

Åben og ærlig virksomhed
Som talsperson for Restauratørernes Garantiordning (Rega) står jeg i spidsen for 17 virksomheder med mere end 250 restauranter og 7.500 medarbejdere i hele Danmark og en samlet omsætning på over 2,4 milliarder kroner.

Hvis ikke vi som virksomheder er parate til at tage den dialog med gæsterne, tror jeg ikke, at vi har en berettigelse eller plads på markedet i fremtiden.

Kim Rahbek
Talsperson, Rega

Vi har startet et fællesskab, hvor vi vil møde gæsternes forventninger og på samme tid ændre deres præferencer og give dem mulighed for at tage et aktivt valg om, hvordan deres mad skal produceres.

Vi har startet Rega, fordi det ganske enkelt ikke er fair, hvis vi som professionelle virksomheder ikke er åbne og ærlige omkring den måde, vi driver virksomhed på og ikke kan svare på spørgsmål som, hvor vores varer kommer fra, og hvilken påvirkning vores mad har på klimaet.

I Rega går vi i en mere samfundsbevidst retning, og jeg håber, at andre danske restauranter og fødevareproducenter vil være med til at give vores gæster en reel mulighed for at træffe bevidste og bæredygtige valg, når de går ud og spiser.

Selvregulering gør en forskel
I Rega-fællesskabet har vi pålagt os selv et samfundsansvar inden for tre områder: Beskyttelse af miljøet, respekt for menneskerettighederne og et ønske om at forebygge korruption.

Vi er gået sammen som konkurrerende virksomheder for i fællesskab at lægge pres på vores egne forretninger og samtidig motivere leverandørerne.

Vi tror på, at vi ved at løfte i flok kan gøre en forskel, og vi er sikre på, at vi med denne form for selvregulering kan flytte hele branchen.

Samtidig tror vi, at vi kan rykke leverandører og gæster, så det ikke er laveste fællesnævner, der hersker, men i stedet en fælles ambition om at bevæge tingene i den rigtige retning skridt for skridt og stadig have sunde og bæredygtige virksomheder i en branche, hvor konkurrencen er hård.

Fremtiden er bæredygtig
Vi er ikke i mål. Og restaurationsbranchen er stadig i en udvikling, hvor der skal ske endnu mere professionalisering. Men med Rega viser vi, at bæredygtighed og konkurrencedygtighed kan gå hånd i hånd.

Det kommer ikke til at ske fra den ene dag til den anden. Heller ikke hos de 17 virksomheder, der er med i Rega.

Vi lever stadig i en konkret virkelighed, hvor menukortet skal passe til gæsternes smag og forventninger. Til en rimelig pris. Men vi kan se, at det kan lade sig gøre at omstille forretningen i en mere ansvarlig retning.

Så når folk i branchen fortæller mig, at de ikke har råd til en bæredygtig omstilling af deres virksomhed, kan jeg klart sige, at det er noget vrøvl. Og i mine øjne, har de ikke råd til at lade være.

Kan det i sidste ende betyde, at man som restaurant må skrue lidt på priserne? Måske. Også i den sammenhæng hænger pris og kvalitet sammen.

Men hvis ikke vi som virksomheder er parate til at tage den dialog med gæsterne, tror jeg ikke, at vi har en berettigelse eller plads på markedet i fremtiden.

Læs også

Højere krav fra gæsterne
I Rega ved vi, at klimadagsordenen ikke bare er varm luft. Klimadagsordenen har aldrig har været vigtigere end nu.

En måling fra Altinget viser, at 36 procent af danskerne anser miljø og klima som det mest afgørende område for, hvor de placerer deres stemme ved næste folketingsvalg.

Partierne er godt i gang med at pudse deres grønne profil af. Bedre sent end aldrig. Og de kan godt øve sig på emnet. For der er efter vores erfaring ikke noget, der tyder på, at det kun er, når vi skal stemme, at klima og bæredygtighed er vigtigt for danskerne.

Lige nu vokser en generation op, som sætter høje krav. Også til de virksomheder, de besøger, når de går ud og spiser.

Tallerkenen skal ikke bare være sund og se indbydende ud – den skal også balancere hensyn til klima, miljø og dyrevelfærd.

Det betyder, at vi som gæster stiller højere krav til, hvad vi putter i munden. Det skal være muligt at vide, hvor maden kommer fra, at grisen, koen og kyllingen, man spiser, har haft et godt liv, og hvordan maden er blevet produceret.

Bæredygtighed er ikke en begrænsning
Jeg har i mange år været en del af restaurationsbranchen og kan se en positiv udvikling. Både på kvalitet og på indtjening.

Derfor skal vi også nu se på bæredygtighedsdagsordenen som en mulighed for branchen og ikke en begrænsning.

Vi kan være med til at ændre måden, hvorpå de danske fødevarer bliver produceret i dag og være en forstærkerboks for meninger og dialog gennem de principper, som vi praktiserer og fremlægger på vores menukort.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00