Værre end diesel: EU blåstempler soja som biobrændstof
SOJABØNNER: EU giver nu amerikanske sojabønner grønt lys som bæredygtigt biobrændstof. Det sker, på trods af at Kommissionens egne tal viser, at soja udleder mere end dobbelt så meget CO2 som diesel, når man tager alle faktorer med. Forklaringen kan være mere politisk end grøn, forklarer ekspert.
Anders Brønd Christensen
Debatredaktør og journalistDen oplagte forklaring er, at det er et forsøg fra EU’s side på at løse op på den handelspolitiske hårdknude, der er opstået på tværs af Atlanten.
Jens Ladefoged Mortensen
Lektor i statskundskab ved Københavns Universitet
Tirsdag i denne uge kunne EU-Kommissionen løfte sløret for en nyhed, der skabte glæde på den anden side af Atlanten.
Kommissionen var nemlig nået til den konklusion, at amerikanske sojabønner er så bæredygtige, at de kan bruges som benzin i europæiske biler.
Men selvom de amerikanske producenter måske var glade, så har beslutningen skabt undren blandt grønne organisationer hjemme i Europa.
Fakta: Hvor meget udleder en sojabønne?
Når man udregner den samlede udledning fra forskellige brændsler, kan man både vælge at kigge på de indirekte og de direkte udledninger. De direkte udledninger er, som ordet antyder, den mængde CO2 eller CO2-ækvivalenter, der sendes op i atmosfæren, når man brænder brændstof af. Hvis man udelukkende kigger på direkte udledninger, så har diesel, der brændes af i Danmark en udledning på 74 gram CO2 per MJ ifølge EU-Kommissionens direktiv om vedvarende energi fra 2009. Til sammenligning er den direkte udledning for soja på mellem 50-58 gram CO2 per MJ. Altså er soja med de briller mere bæredygtigt end diesel.
De indirekte udledninger for diesel og soja er dog ifølge EU-Kommissionens egne tal på hhv. 9,8 gram CO2 per MJ og 150 gram CO2 per MJ, hvilket giver en langt højere samlet udledning fra soja sammenlignet med diesel. Den øgede indirekte udledning fra soja kommer primært fra afskovning.