Mikkel Bjørn
 svarer 
Sophie Løhde

Mikkel Bjørn (DF) spørger indenrigs- og sundhedsministeren, Sophie Løhde, om teknisk bistand til et ændringsforslag, der ved hjælp af objektive kriterier begrænser brugen af mobile valgsteder i form af valgbusser i udsatte boligområde

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 48, Spørgsmål 4
Vil ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der ved hjælp af objektive kriterier begrænser brugen af mobile valgsteder i form af valgbusser i udsatte boligområder?

F.eks. kan reglerne afgrænses, så kommunerne ikke kan gøre brug af mobile valgsteder alene pba. lav valgdeltagelse i et område, hvis dette kan medføre en demokratisk skævvridning.

Svar fra torsdag den 16. november 2023
”Vil ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der ved hjælp af objektive kriterier begrænser brugen af mobile valgsteder i form af valgbusser i udsatte boligområder? F.eks. kan reglerne afgrænses, så kommunerne ikke kan gøre brug af mobile valgsteder alene pba. lav valgdeltagelse i et område, hvis dette kan medføre en demokratisk skævvridning.” Svar:

Indenrigs- og Sundhedsministeriet har på baggrund af spørgsmålet udformet et ændringsforslag, der forbyder brugen af valgbusser i parallelsamfund. Det bemærkes, at ”parallelsamfund” har erstattet betegnelsen ”ghettoområde” i almenboligloven, der indeholder definitionen heraf. I ændringsforslaget anvendes derfor betegnelsen ”parallelsamfund”.

Ministeriet har ikke i ændringsforslaget medtaget den foreslåede afgrænsning, hvorefter kommunerne ikke kan gøre brug af valgbusser i et område alene på baggrund af lav valgdeltagelse, hvis dette kan medføre en demokratisk skævvridning.

Baggrunden herfor er, at en sådan vurdering vil forudsætte, at kommunen både har viden om, hvad vælgerne stemmer i de enkelte boligområder, og viden om det forestående valgresultat. Der vil være risiko for, at en sådan vurdering foretages forskelligt i de enkelte kommuner. Afgrænsningen er således ikke objektiv og er i øvrigt vanskelig at administrere.

Ændringsforslaget vedrører alene valgbusser, der anvendes de steder, hvor enhver vælger kan brevstemme, men ikke på plejehjem, særlige boformer m Det bemærkes, at regeringen støtter lovforslaget i dets nuværende form og ikke støtter et eventuelt ændringsforslag med nedenstående indhold.

Ændringsforslag til lov om ændring af lov om valg til Folketinget og forskellige andre love og om ophævelse af lov om midlertidig videreførelse af rettigheder efter lov om kommunale og regionale valg og lov om valg af danske medlemmer til EuropaParlamentet i forbindelse med Det Forenede Kongeriges udtræden af Den Europæiske Union.

(Modernisering af rammerne for valg og lokaldemokrati m.v.) (L 48) f (…):

Til § 1 indsættes som stk. 2:

»Stk. 2.

Kommunalbestyrelsen må ikke ved brug af valgbusser tage imod brevstemmer i parallelsamfund. Ved valgbusser forstås mobile enheder, der kan anvendes som mobile brevstemmesteder, eksempelvis busser, campingvogne, skurvogne, telte m.v.«

[Forbud mod brug af valgbusser i parallelsamfund]

Til § 3 indsættes som stk. 2:

»Stk. 2.

Kommunalbestyrelsen må ikke ved brug af valgbusser tage imod brevstemmer i parallelsamfund. Ved valgbusser forstås mobile enheder, der kan anvendes som mobile brevstemmesteder, eksempelvis busser, campingvogne, skurvogne, telte m.v.«

[Forbud mod brug af valgbusser i parallelsamfund]

Bemærkninger Til nr. 1 og 2 Formålet med bestemmelserne er at forbyde brugen af valgbusser ved brevstemmeafgivning i parallelsamfund.

Kommunalbestyrelsen må dermed fortsat gøre brug af valgbusser ved brevstemmeafgivningen, men disse må ikke tage imod brevstemmer i parallelsamfund.

Valgbusser er i bestemmelserne defineret som mobile enheder, der kan anvendes som mobile brevstemmesteder, eksempelvis busser, campingvogne, skurvogne, telte m Parallelsamfund er aktuelt defineret i § 61 a, stk. 2, jf. stk. 1, i almenboligloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1877 af 27. september 2021, som ændret ved § 1 i lov nr. 2157 af 27. november 2021. Ved et parallelsamfund forstås således aktuelt et boligområde, hvor andelen af indvandrere og efterkommere fra ikkevestlige lande overstiger 50 pct., og hvor mindst to af følgende kriterier er opfyldt:

Side 2 1) Andelen af beboere i alderen 18-64 år, der er uden tilknytning til arbejdsmarked eller uddannelse, overstiger 40 pct. opgjort som gennemsnittet over de seneste 2 år.

2) Andelen af beboere dømt for overtrædelse af straffeloven, våbenloven eller lov om euforiserende stoffer udgør mindst tre gange landsgennemsnittet opgjort som gennemsnittet over de seneste 2 år.

3) Andelen af beboere i alderen 30-59 år, der alene har en grundskoleuddannelse, overstiger 60 pct.

4) Den gennemsnitlige bruttoindkomst for skattepligtige i alderen 15-64 år i området eksklusive uddannelsessøgende udgør mindre end 55 pct. af den gennemsnitlige bruttoindkomst for samme gruppe i regionen.

Social- og boligministeren offentliggør den 1. december hvert år, hvilke boligområder der opfylder de ovennævnte betingelser.

Forbuddet mod brugen af valgbusser ved brevstemmeafgivning i parallelsamfund vil gælde ved folketingsvalg, Europa-Parlamentsvalg, jf. henvisningen til folketingsvalglovens kapitel 8 i Europa-Parlamentsvalglovens § 26, stk. 1, kommunale og regionale valg, landsdækkende folkeafstemninger, jf. henvisningen til folketingsvalglovens kapitel 8 i folketingsvalglovens § 100, stk. 1, og bindende kommunale folkeafstemninger, jf. den kommunale og regionale valglovs § 105 h, jf. § 59.
0:000:00