Ekspertgruppe om læreruddannelsen: Hæv ambitionsniveauet

EVALUERET: For mange slipper gennem læreruddannelsen med "for ringe studieindsats", konkluderer en ekspertgruppe nedsat af regeringen. Uddannelsesministeren er bekymret for uddannelsens faglige niveau.

Formand for Akkrediteringsrådet, Per B. Christensen, er en af eksperterne bag en ny evaluering af læreruddannelsen.
Formand for Akkrediteringsrådet, Per B. Christensen, er en af eksperterne bag en ny evaluering af læreruddannelsen.Foto: Pressefoto
Tyson W. Lyall

"En fælles, ambitiøs læringskultur" er "ikke dominerende" på læreruddannelsen.

Det er én af de kritiske konklusioner, en ekspertgruppe under Uddannelses- og Forskningsministeriet fremlagde tirsdag aften.

Gruppen har haft til opgave at evaluere læreruddannelsen som opfølgning på den seneste reform fra 2013.

Overordnet set konstaterer eksperterne i evalueringen, at uddannelsen er "godt på vej".

der er for mange studerende, der slipper gennem læreruddannelsen med en for ringe studieindsats

Evalueringen 'Kvalitet og relevans i læreruddannelsen'

Gruppen fremhæver her blandt andet styrket grundfaglighed, brug af kompetencemål og styrket praktik på plussiden.

Det ændrer imidlertid ikke på, at uddannelsen har såkaldte kvalitetsudfordringer.

"Ekspertgruppen konstaterer, at man på professionshøjskolerne ikke er i mål med at sikre en højere studieintensitet blandt de studerende."

"Der er for stor variation i deltagelsen og motivationen blandt de studerende, og dette ser ud til at have en demotiverende effekt på gruppen af fagligt ambitiøse studerende," skriver ekspertgruppen, der blandt andet tæller Per B. Christensen, Elaine Munthe og Lise Tingleff Nielsen.

Det sidste udgør eksempelvis et konkret problem, fordi gruppen finder en sammenhæng mellem oplevelsen af kulturen på læreruddannelsen og de studerendes motivation for efterfølgende at arbejde som lærer.

Dokumentation

Ekspertgruppens medlemmer: 

Elaine Munthe (formand), professor og dekan ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora, Universitetet i Stavanger, og leder af Nasjonalt Råd for Lærerutdanning.

Sven-Erik Hansén, Ph.d., professor emeritus, Fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier, Åbo Akademi.

Per B. Christensen, formand for lærerkommissionen, formand for Akkrediteringsrådet og tidligere direktør for Børn, Unge og Uddannelse i Næstved Kommune.

Carsten Aude, skoleleder på Sabro-Korsvejskolen i Aarhus Kommune og medlem af Skolelederforeningens lokale bestyrelse i Aarhus Kommune.

Inaluk Hede Pedersen, lærer på Bagsværd Skole, dimittend fra 2017 og tidligere formand for Studenterrådet UCC.

Lise Tingleff Nielsen, chef for grundskoleområdet på Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) og tidligere forskningschef på Professionshøjskolen UCC.


0:000:00