Debat

Studerende: Ingen optagelsesform skal stå alene

DEBAT: Karakterer og kvote 2-optag og optagelsesprøver har en social slagside, vi skal give opmærksomhed. Det er vigtigt, at optagelse ikke kun sker efter et parameter og efter en form, skriver Johan Hedegaard Jørgensen.

For de unge, der af alle mulige grunde kan have været
udfordrede i gymnasiet, kan kvote 2 eller testbaseret optag give en ekstra
chance, skriver Johan
Hedegaard Jørgensen.
For de unge, der af alle mulige grunde kan have været udfordrede i gymnasiet, kan kvote 2 eller testbaseret optag give en ekstra chance, skriver Johan Hedegaard Jørgensen.Foto: Asger Ladefoged/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Johan Hedegaard Jørgensen
Formand, Danske Studerendes Fællesråd (DSF)

Noget af det mest definerende i et ungt menneskes liv er uddannelse.

Adgangen til det videregående uddannelsessystem er derfor et emne, der har enorm betydning, både for den enkelte og for hele samfundet.

Derfor er det ekstremt vigtigt, at vi har et optagelsessystem, der er socialt retfærdigt, transparent og effektivt.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. 

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Systemet skal så vidt muligt tilstræbe, at alle har lige muligheder for at blive optaget på en uddannelse samtidig med, at det er tydeligt, hvilke parametre, den enkelte unge bliver målt på.

Desuden skal det være effektivt og velfungerende, så flere tusinde håbefulde ansøgere ikke kastes ud i usikkerhed.

Fordi unge er forskellige og kommer med vidt forskellige baggrunde og forudsætninger, er det vigtigt, at vores uddannelsesinstitutioner har mulighed for at tilbyde et varieret optag.

Johan Hedegaard Jørgensen
Formand, Danske Studerendes Fællesråd

Det er store krav at stille, og i Danske Studerendes Fællesråd er vi ikke fastlåste på præcis, hvordan et nyt optagesystem teknisk skal strikkes sammen, men vi ved, hvad vi gerne vil have, at det skal kunne.

Fri og lige adgang til uddannelse
Grundlæggende skal optagelsessystemet sikre fri og lige adgang til uddannelse og ikke være begrænsende for den sociale mobilitet.

Hvis videregående uddannelse fortsat skal være et frigørelsesprojekt, der er tilgængeligt for de mange og ikke for de få, er det helt afgørende, at optagelsessystemet ikke favoriserer dem, der kommer fra bogstærke hjem eller på anden vis er bedre stillet i forhold til at knække de uddannelsesmæssige koder i gymnasiet.

Udfordringen er dog, at størstedelen af frasorteringen sker langt tidligere end i nåleøjet til en videregående uddannelse, og det løser et nyt optagelsessystem ikke.

For når vi taler om optag, taler vi ofte alt for lidt om de grupper, der har strukturelt ringere adgang til vores uddannelsessystem.

Nyt system bliver ikke en magisk løsning
Det er vores håb, at man sammen med et nyt optagelsessystem kan arbejde systematisk med at give underrepræsenterede grupper adgang til vores videregående uddannelser.

Hvis ikke vi tager et kritisk blik på, hvordan vi kan sikre, at flere mennesker med for eksempel flygtningebaggrund eller funktionsnedsættelser får de støttestrukturer, der gør, at de kan gennemføre uddannelserne, så vil arbejdet med et nyt optagelsessystem ikke i sig selv udvide mulighederne for underrepræsenterede grupper.

Det kræver bredere forankrede strukturelle løsninger og støtteordninger, der ikke kan rummes i et ministerielt onlinesystem.

Derfor er det vigtigt at anerkende, at selvom en justering af vores optagelsessystem er velkommen, så er det ikke en magisk løsning til hverken at minimere mistrivsel, pres i gymnasiet, eller sikre arbejderklassens børn lettere adgang til universiteterne.

Så længe der er begrænsning på antallet af pladser, vil der altid være nogen, der bliver frasorteret. Spørgsmålet er bare hvem, og hvordan?

Plads til forskellighed
Både samtaler, optagelsesprøver og karakterer favoriserer bestemte grupper af ansøgere. Derfor er det vigtigt, at der er plads til variation i optagelsessystemet, så der ikke kun optages ud fra ét parameter.

Uddannelser og uddannelsesinstitutioner er forskellige og der skal være plads til denne forskellighed i vores optagelsessystem.

Kvote 2 har social slagside, for selvfølgelig kan direktørens datter lettere tage på højskole, rygsækrejse rundt i verden og, alt andet lige, have lettere ved at gennemskue og knække koden til den gode kvote 2 ansøgning.

Udfordringen er, at karakterer også er skævvredet efter social baggrund, så at gå for langt i den grøft er umiddelbart heller ikke en entydigt god løsning.

Ingen optagelsesform skal stå alene
Fordi unge er forskellige og kommer med vidt forskellige baggrunde og forudsætninger, er det vigtigt, at vores uddannelsesinstitutioner har mulighed for at tilbyde et varieret optag, hvor der lokalt kan fastsættes i hvor høj grad, man ønsker test, kvote 2 eller primært vil lade karakterer definere optaget.

Det er vigtigt, at ingen optagelsesform står alene.

For de unge, der af alle mulige grunde kan have været udfordrede i gymnasiet, kan kvote 2 eller testbaseret optag give en ekstra chance.

Samtidig kan man ved at variere optaget skabe mulighed for øget mangfoldighed og give vores uddannelsesinstitutioner plads til at indtænke optagelsesformen i deres didaktiske overvejelser.

Arbejdet med et nyt optagesystem er vigtigt, men det er også komplekst.

Der kan være tekniske løsninger på nogle af de nuværende udfordringer, men i sidste ende vil hvem, der får adgang og hvem, der ikke får adgang i høj grad være et politisk valg.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Johan Hedegaard Jørgensen

Fhv. formand, Danske Studerendes Fællesråd, fhv. formand, Studenterrådet, Roskilde Universitet
Internationale Studier, Roskilde Universitet

0:000:00