Analyse af 
Simon Friis Date

Det skulle have været Danmarks grønne erhvervslivs guldæg. Nu har de store drømme om brint ramt en hård virkelighed

En politisk aftale om brint er nu endelig på trapperne. Industrien har ventet utålmodigt, men er allerede ude med kritik. Går der forstoppelse i det jyske brintrør, vil det få to markante konsekvenser.

Smilene var store i efteråret, da klimaminister Lars Aagaard (M) og hans tyske kollega, Robert Habeck, offentliggjorde en ny brintsamarbejdsaftale mellem Danmark og Tyskland. Men der er stadig et par politiske bump på vejen før brinten kan flyde fra danske vindmøller til tyske industrivirksomheder.
Smilene var store i efteråret, da klimaminister Lars Aagaard (M) og hans tyske kollega, Robert Habeck, offentliggjorde en ny brintsamarbejdsaftale mellem Danmark og Tyskland. Men der er stadig et par politiske bump på vejen før brinten kan flyde fra danske vindmøller til tyske industrivirksomheder.Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Simon Friis Date

To erkendelser har i de senere år ramt både de politikere og det erhvervsliv, som satser stort på at gøre den grønne omstilling til århundredets forretning.

Den første er, at vindmøllestrøm fra Nordsøen formentlig ikke er det guldæg, som har fået flere til i tidens løb at omtale det som ”den nye olie”.

Vi kommer ikke til at bygge et rør, hvis ingen siger, at de vil bruge det.

Lars Aagaard
Klima-, energi- og forsyningsminister, Moderaterne

Altinget logoEnergi og Forsyning
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget energi og forsyning kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00