Minister om ny overskudsvarmeaftale: ”Vi er endt et bedre sted end det regeringen spillede ud med”

Q&A: Torsdag blev energiforligskredsen efter et langstrakt forløb enige om en aftale, der skal fremme brugen af virksomhedernes overskudsvarme. Skatteminister Karsten Lauritzen forklarer her, hvorfor aftalen endte langt fra regeringens eget udspil.

Skatteminister Karsten Lauritzen (V) er godt tilfreds med torsdagens aftale om overskudsvarme, selvom den er endt et godt stykke fra hans eget ministeriums udspil.
Skatteminister Karsten Lauritzen (V) er godt tilfreds med torsdagens aftale om overskudsvarme, selvom den er endt et godt stykke fra hans eget ministeriums udspil.Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
Morten Øyen

Vi får en bedre udnyttelse af overskudsvarmen. Det er grundlæggende godt for klima, for forbrugerne og de virksomheder, der helt legitimt gerne vil tjene nogle penge på at levere overskudsvarme til fjernvarmenettet.

Karsten Lauritzen (V)
Skatteminister

Virksomhedernes overskudsvarme skal bruges til at varme flere danske boliger op.

Fakta
Aftale om overskudsvarme 
  • Med aftalen øges den forventede udnyttelse af overskudsvarmen med ca. 35 pct. i forhold til i dag.
  • Aftalepartierne er enige om, at værdiafgiften på 33 pct. knyttet til vederlaget afskaffes.
  • Aftalepartierne ønsker at forenkle reglerne for overskudsvarme, så de bedre kan administreres og kontrolleres. Afgiften omlægges i stedet til en fast afgift pr. GJ, hvilket reducerer usikkerhed om afgiftens størrelse. 
  • Aftalepartierne er således enige om en afgift på 25 kr./GJ (2018-priser) for både ekstern og intern overskudsvarme. 
  • Med initiativet reduceres overskudsvarmeafgiften for intern overskudsvarme i gennemsnit fra 35 kr./GJ til 25 kr./GJ (2018-priser). 
  • Aftalepartierne er desuden enige om, at der skal være en afgift på 10 kr./GJ (2018-priser) for ekstern certificeret overskudsvarme, såfremt virksomheden vælger at indgå i en aftaleordning i form af certificering af virksomhedens energiledelsessystem. 
  • Aftalepartierne er enige om, at der skal være prisregulering. Den konkrete udformning af prisreguleringen vil skulle aftales i efteråret 2019 pba. oplæg fra regeringen.
Finansiering og ikrafttræden:
  • Omlægningen af reglerne for overskudsvarme indebærer et mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd på 133 mio. kr., som bl.a. finansieres af puljen afsat til overskudsvarme på 100 mio. kr. årligt fra 2020 (2018-niveau) jf. Energiaftale mellem regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti af juni 2018.
  • Aftalepartierne er endvidere enige om at anvende finansiering på 33 mio. kr. i finansieringsoverskud ifm. afskaffelse af selvanmelderordningen ved eksport af biler.
  • Aftalen træder som udgangspunkt i kraft i 2020. 
  • Aftalepartierne er enige om, at ordningen evalueres 2 år efter ikrafttrædelse. 

Kilde: Skatteministeriet

Det mener alle partierne i Folketinget, som samlet står bag torsdagens aftale om bedre brug af industriens overskudsvarme.

”Det skal ikke være sådan, at uforståelige regler forhindrer virksomheder i at udnytte deres overskudsvarme optimalt. Derfor er vi enige om at forenkle reglerne og afgiftssatserne, så den varme, gråspurvene ellers nyder godt af, kan bruges til at varme danskernes stuer op," siger skatteminister Karsten Lauritzen (V) og tilføjer:

Altinget logoEnergi og Forsyning
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget energi og forsyning kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00