Cepos: EU’s nye klimakvoter for transport og bygninger gør omstillingen langt dyrere end nødvendigt

Det er dyrt for samfundet, at EU har valgt at indføre et separat kvotemarked, når vejtransporten og bygningsmassen skal inkluderes i kvotesystemet fra 2027, viser analyse fra Cepos. Der er dog også flere store fordele ved en separat kvotesektor, lyder det fra Concito og DI.

Det bliver 25 procent dyrere at nå de CO2-reduktioner gennem EU's klimakvoter, når der oprettes et seperat kvotemarked, viser beregninger fra Cepos. 
Det bliver 25 procent dyrere at nå de CO2-reduktioner gennem EU's klimakvoter, når der oprettes et seperat kvotemarked, viser beregninger fra Cepos. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

EU’s kommende klimakrav til transport- og bygningssektoren er indrettet ineffektivt, og det gør det dyrere at nå landenes fælles klimamål.

Det konkluderer Cepos i en ny analyse, hvor den liberale tænketank har regnet på omkostningerne ved, at det nye kvotemarked efter planen bliver oprettet uafhængigt af det eksisterende.

Analysen viser, at den separate kvotesektor samt de nationale reduktionsmål, der også er en del af EU's klimapolitik, gør de samfundsøkonomiske omkostninger ved at indfri de CO2-reduktioner, der er formålet med øvelsen, unødigt høje. Ifølge Cepos kunne de reduceres med hele 25 procent, hvis man nøjedes med ét samlet kvotesystem.

0:000:00