Debat

Lokale konservative: Overdæk motorveje med solceller og reducér CO2-udslip med millioner tons

Med overdækkede motorveje med solceller på taget kan vi slå to fluer med et smæk og reducere motorvejsstøj og CO2-udslip på samme tid, skriver to lokale konservative.

Danmark har over 1.000 kilometer motorvej, og meget af den går igennem tæt bebyggede områder, skriver Dan Kornbek Christiansen og Henrik Sørensen.
Danmark har over 1.000 kilometer motorvej, og meget af den går igennem tæt bebyggede områder, skriver Dan Kornbek Christiansen og Henrik Sørensen.Foto: Tim Kildeborg Jensen/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Danmark har mere end 1.000 kilometer motorveje. Motorvejene bugter sig igennem by og land i hele Danmark. Mange af de 1.000 kilometer motorvej går igennem tæt bebyggede områder, hvor mange hundrede tusinde danskere hver dag og nat må leve med alt for høj støj i deres hjem.

Høj støj er ikke kun irriterende, men også sundhedsfarligt. Op mod 500 danskere dør hvert år for tidligt af for høj støj, og op mod 600 danskere rammes af et slagtilfælde. Høj støj er også årsag til cirka fem procent af alle diabetes-tilfælde hvert år i Danmark.

To fluer med ét smæk
Det anslås, at støj årligt koster Danmark mere end fem milliarder kroner, når man regner omkostninger til sundhedsvæsenet og de samfundsøkonomiske tab sammen.

{{quote:110902:R}}

Så der er god økonomi i at få gjort noget ved støjen fra vores motorveje. Politikerne har i mange år talt om, at nu skal der gøres noget ved støjen, men der er ikke sket meget.

Og imens politikerne taler og taler, løber regningen for støj op år for år.

Politikerne taler også meget om klimaet i disse år og opsætter ambitiøse mål om 70-procentsreduktion af CO2-udslippet inden 2030. Det er også meget dyre mål, som politikerne har sat sig, hvor de skal finde mange milliarder kroner for at opfylde CO2-målet.

Men hvorfor ikke slå to fluer med et smæk – gør noget ved motorvejsstøj og reducere CO2-udslippet på samme tid?

Den bedste måde at reducere støjen fra motorvejene er ved at overdække dem i byområderne. Ved at lade trafikken køre i tunneler, kan man reducere støjen betydeligt. På taget af tunnelerne kan man placere solceller, som kan producere vedvarende energi. Vedvarende energi, som kan give store CO2-reduktioner.

Hvis man placerer solceller på 100.000 kvadratmeter, kan man årligt producere cirka 50.000.000 kilowatttimer og nedsætte CO2-udslippet med cirka 12.500 tons CO2.

Ikke råd til at lade være
Samlet skal Danmark reducere sit årlige CO2-udslip med cirka 28 millioner tons frem mod 2030.

Alle motorveje i Danmark kan ikke overdækkes med solceller, men en overdækning af vores motorveje igennem byerne kan give deres bidrag til en reduktion af Danmarks samlede CO2-udslip.

Kan ti procent af Danmarks motorveje overdækkes, så reduceres CO2-udslippet med op mod to millioner tons. Så overdækning af vores motorveje kan give et væsentligt bidrag til de ambitiøse mål, som Folketinget har sat sig om reduktion af Danmarks CO2-udslip med 70 procent i 2030.

{{quote:110909:L}}

Kritikere vil indvende, at det er en milliarddyr investering i overdækning af danske motorveje, som vi ikke har råd til. Men måske har vi slet ikke råd til at lade være.

Man regner med at solceller har en levetid på 30 år. I den periode vil 15.000 danskere dø af for høj støj, 18.000 danskere få et slagtilfælde og mange tusinde danskere få diabetes. Sygdomme som mange danskere ikke vil få, hvis vi får reduceret støjen fra vores motorveje.

Så spørgsmålet er, om vi har råd til at lade være med at gøre noget ved støjen.

Og når vi så også kan gøre noget ved klimaet ved samme lejlighed, så bliver det kun en endnu bedre forretning for samfundet.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00